De impact van meertaligheid op spelling en lezen

Thema
Leerstoornis
Type Vorming
Code 077
Wanneer 13/04/2026
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 200,00 - € 165,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 13/03/2026
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

 

Inhoud

Tijdens deze vorming zoomen we in op hoe meertaligheid een invloed kan hebben op de spelling en lees-ontwikkeling van kinderen. We houden ons aan de logische opbouw binnen het curriculum en bekijken telkens op welke wijze fonologische, taalkundige, culturele en andere aspecten specifiek vanuit de meertaligheid het leerproces bemoeilijken. En uiteraard bespreken we ook wat we hieraan als therapeuten kunnen doen. 
De vorming richt zich op de concrete situatie van meertalige lagereschoolkinderen die individueel of in kleine groepjes begeleid worden. Werk je met oudere kinderen of volwassenen, dan zal je de werkvormen wat moeten aanpassen. 

 

Deze vorming is onderdeel van een driedaags traject rond meertaligheid en leerproblemen, waarbij Charlotte Mostaert en Hilde Heuninck de handen in elkaar slaan. Het volledige traject bestaat uit drie vormingen:

  • Code 076: Meertalige taalontwikkeling: wanneer is er reden tot bezorgdheid? - Charlotte Mostaert - 02/04/2026 (online)
  • Code 077: De impact van meertaligheid op spelling en lezen - Hilde Heuninck - 13/04/2026 (live)
  • Code 078: De impact van meertaligheid op het rekenen - Hilde Heuninck - 14/04/2026 (live)

Je kan deze vormingsdagen losstaand volgen (voor de vormingen van Hilde Heuninck verwachten we dat je een basiskennis over meertaligheid hebt), of je kan inschrijven voor het volledige traject. Inschrijven voor het volledige traject kan via code 075 met 10% korting. 
 

Door wie?

Hilde Heuninck
Logopedist
www.hildeheuninck.be

Al meer dan 40 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dat inzicht in te oefenen. 
 

Voor wie?

Therapeuten, zorg- en taakleerkrachten die taalkundig zwakke meertalige kinderen begeleiden.
Om deel te nemen aan deze vorming moet je de vorming "Meertalige taalontwikkeling: wanneer is er reden tot bezorgdheid?" van Charlotte Mostaert gevolgd hebben op 2 april (code 076) of moet je enige theoretische basiskennis hebben over meertaligheid. 
 

Over wie?

Meertalige kinderen uit het basisonderwijs met problemen rond spelling of lezen
 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.

Maximum 50 deelnemers

KMO-portefeuille werd aangevraagd

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag).
Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS