| Thema |
Leerstoornis
|
| Type | Vorming |
| Code | 077 |
| Wanneer |
13/04/2026 |
| Uur |
09:30u tot 16:30u |
| Waar |
Sig Gijzegem |
| Prijs | € 200,00 - € 165,00 voor participanten |
| Uiterste inschrijvingsdatum | 13/03/2026 |
| Aantal uren vorming | 6,00u |
Tijdens deze vorming zoomen we in op hoe meertaligheid een invloed kan hebben op de spelling en lees-ontwikkeling van kinderen. We houden ons aan de logische opbouw binnen het curriculum en bekijken telkens op welke wijze fonologische, taalkundige, culturele en andere aspecten specifiek vanuit de meertaligheid het leerproces bemoeilijken. En uiteraard bespreken we ook wat we hieraan als therapeuten kunnen doen.
De vorming richt zich op de concrete situatie van meertalige lagereschoolkinderen die individueel of in kleine groepjes begeleid worden. Werk je met oudere kinderen of volwassenen, dan zal je de werkvormen wat moeten aanpassen.
Deze vorming is onderdeel van een driedaags traject rond meertaligheid en leerproblemen, waarbij Charlotte Mostaert en Hilde Heuninck de handen in elkaar slaan. Het volledige traject bestaat uit drie vormingen:
Je kan deze vormingsdagen losstaand volgen (voor de vormingen van Hilde Heuninck verwachten we dat je een basiskennis over meertaligheid hebt), of je kan inschrijven voor het volledige traject. Inschrijven voor het volledige traject kan via code 075 met 10% korting.

Hilde Heuninck
Logopedist
www.hildeheuninck.be
Al meer dan 40 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dat inzicht in te oefenen.
Therapeuten, zorg- en taakleerkrachten die taalkundig zwakke meertalige kinderen begeleiden.
Om deel te nemen aan deze vorming moet je de vorming "Meertalige taalontwikkeling: wanneer is er reden tot bezorgdheid?" van Charlotte Mostaert gevolgd hebben op 2 april (code 076) of moet je enige theoretische basiskennis hebben over meertaligheid.
Meertalige kinderen uit het basisonderwijs met problemen rond spelling of lezen
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.
Maximum 50 deelnemers
KMO-portefeuille werd aangevraagd
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag).
Uitlenen is gratis.