Driedaagse vorming over leerproblemen bij meertaligheid

Inschrijven aan 10% korting
Thema's
Leerstoornis
Interculturaliteit
Type Vormingstraject
Code 075
Wanneer 02/04/2026
13/04/2026
14/04/2026
Uur 09:00u tot 16:00u
09:30u tot 16:30u
Waar Zowel online als live
Prijs € 525,00 - € 435,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 02/03/2026
Aantal uren vorming 18,00u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

 

Inhoud

Tijdens deze driedaagse vorming staan Charlotte Mostaert en Hilde Heuninck stil bij de impact van een meertalige taalontwikkeling. Hoe ondersteunen we meertalige kinderen en zorgen we dat ze mee zijn met de leerstof? Hoe maken we een onderscheid tussen taalproblemen t.g.v. meertaligheid of taalproblemen t.g.v. een onderliggende TOS? Wat is de impact van meertaligheid op rekenen, spelling en lezen? En wat kan jij doen om kinderen vooruit te helpen?
 
Je kan dit vormingstraject als een geheel volgen (10% korting - inschrijven via deze pagina), of je kan inschrijven voor één of twee losstaande dagen (inschrijven via de specifieke codes vermeld bij iedere vormingsdag)
 
2 april 2026 (online): Meertalige taalontwikkeling: wanneer is er reden tot bezorgdheid? - Charlotte Mostaert
Werk je als logopedist met meertalige kinderen en twijfel je soms of taalproblemen voortkomen uit meertaligheid of uit een onderliggende taalontwikkelingsstoornis (TOS)? Tijdens deze vorming krijg je een helder overzicht van hoe een meertalige taalontwikkeling verloopt en welke factoren bijdragen aan een succesvolle meertalige opvoeding. Je leert hoe je de taalontwikkeling van meertalige kinderen gericht kan ondersteunen én hoe je een TOS bij deze kinderen tijdig en onderbouwd kan signaleren. Je leert hiervoor een stappenplan voor het onderwijs kennen, maar je leert ook zelf het onderscheid maken tussen meertalige kinderen met een blootstellingsachterstand en meertalige kinderen met een TOS op basis van drie taken.
 
Enkel voor deze vormingsdag inschrijven? Dat kan, via code 076
Deze online vorming wordt opgenomen en nadien bezorgd aan de personen die niet aanwezig konden zijn. Zou je dus graag deze driedaagse volgen, maar kan je je niet vrijmaken op 2 april? Schrijf je gerust in en we bezorgen jou de opname, zodat je deze kan bekijken vóór de vormingsdagen van Hilde Heuninck.  
 
13 april 2026 (live): De impact van meertaligheid op spelling en lezen - Hilde Heuninck
Tijdens de tweede dag van deze driedaagse focussen we ons op de impact van meertaligheid op lezen en spelling. We houden ons aan de logische opbouw binnen het curriculum en bekijken telkens op welke wijze fonologische, taalkundige, culturele en andere aspecten specifiek vanuit de meertaligheid het leerproces bemoeilijken. Uiteraard bespreken we ook wat we hieraan als therapeuten kunnen doen. Tijdens deze vorming richten we ons op de concrete situatie van meertalige lagereschoolkinderen die individueel of in kleine groepjes begeleid worden. Werk je met oudere kinderen of volwassenen, dan zal je de werkvormen wat moeten aanpassen. 
 
Heb je voldoende theoretische voorkennis van meertaligheid, dan kan je deze vormingsdag los volgen. Inschrijven via code 077.
 
14 april 2026 (live): De impact van meertaligheid op het rekenen - Hilde Heuninck

Tijdens de derde dag bekijken we de impact op het rekenen. Ook hier volgen we het curriculum van de basisschool. Diverse aspecten uit de tweede dag zullen opnieuw de revue passeren, maar nu toegepast binnen het andere leergebied. Deze herhaling maakt dat er tijd vrij komt voor het effectieve remediëren bij meertalige kinderen. Er zal tijdens deze derde dag ook meer ruimte zijn voor specifieke vragen uit de praktijk van de deelnemers. Ook nu richten we ons op de concrete situatie van meertalige lagereschoolkinderen die individueel of in kleine groepjes begeleid worden. Werk je met oudere kinderen of volwassenen, dan zal je de werkvormen wat moeten aanpassen. 

Heb je voldoende theoretische voorkennis van meertaligheid, dan kan je deze vormingsdag los volgen. Inschrijven via code 078.
 

Door wie?

Charlotte Mostaert
Docent Logopedie en Audiologie
Onderzoeker Zorg en Welzijn

Thomas More

Hilde Heuninck
Logopedist
www.hildeheuninck.be
 

Voor wie?

Logopedisten die werken met meertalige kinderen in het basisonderwijs (geen voorkennis nodig voor het volledige traject)
 

Over wie?

Meertalige kinderen uit het basisonderwijs 
 

Praktisch

Documentatie, hosting door Sig-medewerker (dag 1), broodjeslunch en koffiepauzes (dag 2 en 3) inbegrepen

Maximum 50 deelnemers 

ZOOM
Je volgt de eerste vormingsdag via het platform Zoom. Je krijgt op 01/04 een e-mail met een link naar de online vorming en wat praktische informatie. Kreeg je op 01/04 om 14 uur nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met ons info@sig-net.be.

De online vormingsdag (2 april) wordt opgenomen. Indien je niet aanwezig kan zijn tijdens deze sessie, ontvang je nadien de opname. Zo kan je de vormingsdag nog bekijken voordat je deelneemt aan de 2e en 3e dag. 

Bij online vormingen vragen we om te werken met één toestel (laptop, tablet, smartphone) per deelnemer. Meerdere deelnemers per toestel is niet toegestaan.

KMO-portefeuille werd aangevraagd

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS