| Thema |
Diverse
|
| Type | Vorming |
| Code | 069 |
| Wanneer |
26/02/2026 23/03/2026 21/04/2026 |
| Uur |
09:30u tot 16:30u |
| Waar |
Sig Gijzegem |
| Prijs | € 647,00 - € 540,00 voor participanten |
| Uiterste inschrijvingsdatum | 26/01/2026 |
| Aantal uren vorming | 18,00u |
Een opleiding conflict- en agressiebeheersing kàn zeer theoretisch benaderd worden. Dat gaan we niet doen tijdens deze driedaagse vorming. Wat we wel gaan doen? Een stevig houvast bieden onder de vorm van een theoretisch kader mét oefeningen, voorbeelden en casussen. De laatste dag zal een echte praktijkdag worden, met gelegenheid om de inzichten en tips meteen toe te passen en hierop feedback te krijgen. Het wordt bij uitstek een interactieve ervaring voor alle medewerkers betrokken bij de zorg voor kinderen met leer- en/of ontwikkelingsstoornissen.
Dag 1 (26/02/2026) en dag 2 (23/03/2026) - vorming door spreker Rishi Panchasara
Als introductie verkennen we hoe conflict of agressie kan ontstaan en hoe bewuste communicatie één van de meest effectieve manieren is om escalatie te vermijden. Verschillen in referentiekaders tussen artsen, kinesitherapeuten, leerlingenbegeleiders, psychologen, enz. en de kinderen en hun ouders - en tussen
medewerkers onderling - liggen namelijk vaak aan de basis van een conflictsituatie. De strategieën waarmee actoren in een zorgsituatie het best aangesproken worden, hoe je verbaal kunt reageren, hoe je veilig fysiek te positioneren, enz. worden ruim geïllustreerd.
Na dit inleidende deel starten we met de hoofdmoot van de cursus, waarbij we de rode draad van Preventie, Reactie en Opvolging nooit uit het oog verliezen.
Dag 3 (21/04/2026) - praktijkdag met spreker Rishi Panchasara en o.a. actrice Sophie Van de Eynden
De laatste dag van de vorming gaan we aan de slag met concrete casussen, aangebracht door de deelnemers.
Er wordt geoefend in een simulatie-format: de cursist speelt zijn eigen rol en de actrice vervult de rol van het kind, de ouder, de begeleider, de collega …. De cursist krijgt meteen na de oefening concrete feedback.
Na deze driedaagse vorming gaan de deelnemers naar huis met sterke theoretische kapstokken, concrete illustraties en duurzame leereffecten. De ontdekking of de bevestiging dat bewuste en doordachte verbale en non-verbale communicatie onze sterkste tool is in het werkveld, laat de deelnemers (nog) sterker in hun schoenen staan. Fysieke interventies zoals houdgrepen, maken géén deel uit van deze vorming.
Rishi Panchasara
Pedagoog-onderwijskundige, ex-begeleider adolescenten in Bijzondere Jeugdzorg, ex-training officer/coördinator internationale security firma, PG Diversiteitsmanagement en zaakvoerder van Ipse BV.
Zorgverleners die werken met kinderen met leer- en ontwikkelingsstoornissen
Personen die agressief gedrag stellen, zowel verbaal als materieel of fysiek. Tijdens de vorming worden zowel kinderen als volwassenen besproken.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Maximum 20 deelnemers
KMO-portefeuille werd aangevraagd
Op zoek naar meer achtergrondinformatie? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.