DIS is it! Logopedische interventie vanuit een bredere kijk op ontwikkeling - Dag 1 en 2 (10 procent korting)

Thema
Spraak en taal
Type Praktijkdag
Code 169
Wanneer 18/10/2024
19/10/2024
Uur 08:30u tot 17:00u
08:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 300,00 - € 300,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 18/09/2024
Aantal uren vorming 12,50u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

Trefwoorden

Neurodiversiteit - (taal)ontwikkeling - communicatie - kinderen

Inhoud

Deze praktijkdagen voor logopedisten, begeleid door ideaLOGO Academy i.s.m. Sig, gaan helemaal over de ontwikkeling van kinderen. Dit mag je heel breed zien. De doelgroep waarover we spreken beslaat het gehele neurodiverse spectrum waarbij we kijken naar de ontwikkelingsleeftijd tot ongeveer 12 jaar. Ook ontwikkeling willen we breed bekijken, niets in de ontwikkeling staat namelijk los van elkaar.

                                                                        

De plenaire lezing over het Dynamisch Integratie Systeem (DIS) op dag 1 legt de basis voor deze manier van kijken. De afzonderlijke workshops sluiten hierop aan en zijn ook aan elkaar te linken. Na afloop van deze twee dagen heeft de deelnemer een samenhangend beeld van verschillende deelgebieden in de (communicatieve) ontwikkeling van het kind.

Beide praktijkdagen complementeren elkaar inhoudelijk, maar zijn ook los van elkaar te volgen. Inschrijven voor één van de twee praktijkdagen kan via deze linken: Praktijkdag 1 (vrijdag 18 oktober 2024) - Praktijkdag 2 (zaterdag 19 oktober 2024).
 

Programma dag 1 (vr 18 oktober 2024):

 Plenaire lezing

 8:30- 9:00

 Het Dynamisch Integratie Systeem (DIS) als basis voor ontwikkeling en interventie

 - Karin Brinkmann

 Deze plenaire lezing vormt de basis voor de overige workshops.
 Personen die enkel dag 2 volgen ontvangen vooraf ook de nodige informatie over het DIS.

 Workshopsessie 1

 9:00 - 10:30

 Betekenen

 - Diana Baarda

 Woordenschat

 - Melissa Krommedam

 Articulatorische fonologie

 - Karin Brinkmann

 Communicatieve 
 functies

 - Bregje Hollanders

 Workshopsessie 2

 11:00 - 12:30

 Spelontwikkeling

 - Diana Baarda

 Verhaalopbouw

 - Melissa Krommedam

 Prikkelverwerking

 - Karin Brinkmann

 Morfosyntaxis

 - Bregje Hollanders

 Workshopsessie 3

 13:30 - 15:00

 Spelontwikkeling

 - Diana Baarda

 Verhaalopbouw

 - Melissa Krommedam

 Articulatorische fonologie

 - Karin Brinkmann

 Communicatieve
 functies

 - Bregje Hollanders

 Workshopsessie 4

 15:30 - 17:00

 Betekenen

 - Diana Baarda

 Woordenschat

 - Melissa Krommedam

 Prikkelverwerking

 - Karin Brinkmann

 Morfosyntaxis

 - Bregje Hollanders


Inhoud workshops dag 1

- Betekenen: Waar woorden en tekeningen elkaar ontmoeten en verhalen tot leven komen

De tekenontwikkeling wordt nader bekeken. Daarbij wordt de link gelegd naar de algehele ontwikkeling. Daarnaast krijg je informatie over hoe je tekenen als ondersteuning in de therapie (eenvoudig) kunt inzetten.

- Spelontwikkeling: Spel is de manier zoals de natuur leren bedoeld heeft

Hierbij kijken we naar spel en spelontwikkeling en het belang hiervan voor/in onze therapie.

- Woordenschat: Woorden Wijzer: ontdekken en kiezen van woorden voor kinderen op elke leeftijd

Hoe leren kinderen woorden? Waar begin je als er woordenschatproblemen zijn? Hoe bepaal je de doelen? Hoe selecteer je woorden en pas je dit middels “Met woorden in de weer” toe in het woordenschatonderwijs?

- Verhaalopbouw: Ontdek de magie van kinderlijke verbeelding: een reis door verhaalopbouw op verschillende leeftijden

Hoe ontwikkelt de vertelvaardigheid zich? En hoe kun je dat per leeftijdscategorie stimuleren in de behandeling?

- Articulatorische fonologie: Een brede kijk op spraakprocessen

Spraak is het samengaan van zowel fonologische als motorische processen. Hoe gaat dat dan? Hoe weten we dan hoe we moeten behandelen? En “waarom wist ik dit niet eerder…?”

- Prikkelverwerking: de impact van prikkels op de communicatie

Zonder prikkels kan ons brein zich niet ontwikkelen. Wat is de relatie tussen de manier waarop deze prikkels verwerkt worden en hoe spraak, taal en communicatie zich ontwikkelen?

- Communicatieve functies: de ontwikkeling en stimulatie van de vroege communicatieve ontwikkeling

Wat is de link tussen de mijlpalen van FloorPlay® en de communicatieve functies? Hoe kun je hiermee doelgericht aan de slag gaan en zet je ouders in als co-therapeut?

- Morfosyntaxis: de functionele en communicatieve aanpak van woord- en zinsbouw

Door gebruik te maken van verschillende communicatieve situaties kunnen de morfosyntactische structuren gemakkelijker geleerd worden. De inhoud van de doelwoorden en doelstructuren is zoveel mogelijk functioneel.
 

Programma dag 2 (za 19 oktober 2024):

 Workshopsessie 1

 8:30 - 10:00

 Optimaal en doelgericht
 materiaalgebruik met Suus & Luuk 

 -  Diana Baarda en Bregje Hollanders

 

 Beweging in de logopedie

 - Melissa Krommedam

 Workshopsessie 2

 11:30 - 12:00

 Samenstellen functioneel lexicon

 - Karin Brinkmann

 Workshopsessie 3

 13:00 - 14:30

 Optimaal en doelgericht
 materiaalgebruik met Suus & Luuk 

 -  Diana Baarda en Bregje Hollanders

 

 Beweging in de logopedie

 - Melissa Krommedam

 Workshopsessie 4

 15:00 - 16:30

 Samenstellen functioneel lexicon

 - Karin Brinkmann


Inhoud workshops dag 2

- Optimaal en doelgericht materiaalgebruik met Suus & Luuk

Na afloop van deze workshop weet je met welke doelstellingen je het materiaal van Suus & Luuk kunt inzetten, welke theoretische onderbouwing hier achter zit en hoe je hiermee doelgericht in de praktijk kunt werken.

Beweging in de logopedie: Bewegend Spreken: integratie van beweging in logopedische behandeling

Welke rol heeft beweging bij het leren? Hoe kan je dit per leeftijdscategorie integreren in de logopedische behandeling?

- Samenstellen van een functioneel lexicon: het kiezen van de doeluitingen voor je spraak- en/of taalbehandeling

Wat betekent ‘functioneel’ eigenlijk, en voor wie is dit dan functioneel? Hoe kun je in je spraak- en ook taalbehandeling rekening houden met ware functionaliteit waarbij je ook nog rekening houdt met de mogelijkheden die het kind heeft?
 

Door wie?

Karin Brinkmann, logopedist, trainer/docent en mentor

Bregje Hollanders, (kinder)logopedist en heeft een eigen praktijk in Heemskerk

Diana Baarda, logopedist, ontwikkelaar en illustrator

Melissa Krommedam, logopedist, Master Special Educational Needs, ontwikkelaar, hogeschooldocent en eigenaar van eduLOGO
 

Voor wie?

Logopedisten
 

Over wie?

3 - 12 jaar
 

Praktisch

Uiterlijk zes weken voor de start van deze praktijkdagen ontvang je via mail een uitnodiging om jouw keuzes aan te geven omtrent de workshops die je wenst te volgen op dag 1.

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.

Maximum 80 deelnemers

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond spraak en taal? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS