Thema |
Spraak en taal
|
Type | Praktijkdag |
Code | 170 |
Wanneer |
18/10/2024 |
Uur |
08:30u tot 17:00u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 165,00 - € 165,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 18/09/2024 |
Aantal uren vorming | 6,50u |
Deze vorming is geannuleerd.
Neurodiversiteit - (taal)ontwikkeling - communicatie - kinderen
Deze praktijkdagen voor logopedisten, begeleid door ideaLOGO Academy i.s.m. Sig, gaan helemaal over de ontwikkeling van kinderen. Dit mag je heel breed zien. De doelgroep waarover we spreken beslaat het gehele neurodiverse spectrum, waarbij we kijken naar de ontwikkelingsleeftijd tot ongeveer 12 jaar. Ook ontwikkeling willen we breed bekijken, niets in de ontwikkeling staat namelijk los van elkaar.
De plenaire lezing over het Dynamisch Integratie Systeem (DIS) op dag 1 legt de basis voor deze manier van kijken. De afzonderlijke workshops sluiten hierop aan en zijn ook aan elkaar te linken.
Beide praktijkdagen complementeren elkaar inhoudelijk, maar zijn ook los van elkaar te volgen. Wens je je toch liever in te schrijven voor de beide praktijkdagen dan kan dat via de volgende link (Praktijkdagen DIS is it! Dag 1 en 2 ). Zo ontvang je ook nog eens een mooie korting van 10 procent op het inschrijvingsbedrag.
Programma dag 1 (vr 18 oktober 2024):
Plenaire lezing 8:30- 9:00 |
Het Dynamisch Integratie Systeem (DIS) als basis voor ontwikkeling en interventie - Karin Brinkmann Deze plenaire lezing vormt de basis voor de overige workshops. |
|||
Workshopsessie 1 9:00 - 10:30 |
Betekenen - Diana Baarda |
Woordenschat - Melissa Krommedam |
Articulatorische fonologie - Karin Brinkmann |
Communicatieve - Bregje Hollanders |
Workshopsessie 2 11:00 - 12:30 |
Spelontwikkeling - Diana Baarda |
Verhaalopbouw - Melissa Krommedam |
Prikkelverwerking - Karin Brinkmann |
Morfosyntaxis - Bregje Hollanders |
Workshopsessie 3 13:30 - 15:00 |
Spelontwikkeling - Diana Baarda |
Verhaalopbouw - Melissa Krommedam |
Articulatorische fonologie - Karin Brinkmann |
Communicatieve - Bregje Hollanders |
Workshopsessie 4 15:30 - 17:00 |
Betekenen - Diana Baarda |
Woordenschat - Melissa Krommedam |
Prikkelverwerking - Karin Brinkmann |
Morfosyntaxis - Bregje Hollanders |
Inhoud workshops
- Betekenen: Waar woorden en tekeningen elkaar ontmoeten en verhalen tot leven komen
De tekenontwikkeling wordt nader bekeken. Daarbij wordt de link gelegd naar de algehele ontwikkeling. Daarnaast krijg je informatie over hoe je tekenen als ondersteuning in de therapie (eenvoudig) kunt inzetten.
- Spelontwikkeling: Spel is de manier zoals de natuur leren bedoeld heeft
Hierbij kijken we naar spel en spelontwikkeling en het belang hiervan voor/in onze therapie.
- Woordenschat: Woorden Wijzer: ontdekken en kiezen van woorden voor kinderen op elke leeftijd
Hoe leren kinderen woorden? Waar begin je als er woordenschatproblemen zijn? Hoe bepaal je de doelen? Hoe selecteer je woorden en pas je dit middels “Met woorden in de weer” toe in het woordenschatonderwijs?
- Verhaalopbouw: Ontdek de magie van kinderlijke verbeelding: een reis door verhaalopbouw op verschillende leeftijden
Hoe ontwikkelt de vertelvaardigheid zich? En hoe kun je dat per leeftijdscategorie stimuleren in de behandeling?
- Articulatorische fonologie: Een brede kijk op spraakprocessen
Spraak is het samengaan van zowel fonologische als motorische processen. Hoe gaat dat dan? Hoe weten we dan hoe we moeten behandelen? En “waarom wist ik dit niet eerder…?”
- Prikkelverwerking: de impact van prikkels op de communicatie
Zonder prikkels kan ons brein zich niet ontwikkelen. Wat is de relatie tussen de manier waarop deze prikkels verwerkt worden en hoe spraak, taal en communicatie zich ontwikkelen?
- Communicatieve functies: de ontwikkeling en stimulatie van de vroege communicatieve ontwikkeling
Wat is de link tussen de mijlpalen van FloorPlay® en de communicatieve functies? Hoe kun je hiermee doelgericht aan de slag gaan en zet je ouders in als co-therapeut?
- Morfosyntaxis: de functionele en communicatieve aanpak van woord- en zinsbouw
Door gebruik te maken van verschillende communicatieve situaties kunnen de morfosyntactische structuren gemakkelijker geleerd worden. De inhoud van de doelwoorden en doelstructuren is zoveel mogelijk functioneel.
Karin Brinkmann, logopedist, trainer/docent en mentor
Bregje Hollanders, (kinder)logopedist en heeft een eigen praktijk in Heemskerk
Diana Baarda, logopedist, ontwikkelaar en illustrator
Melissa Krommedam, logopedist, Master Special Educational Needs, ontwikkelaar, hogeschooldocent en eigenaar van eduLOGO
Logopedisten
3 - 12 jaar
Uiterlijk zes weken voor de start van deze praktijkdag ontvang je via mail een uitnodiging om jouw keuzes aan te geven omtrent de workshops die je wenst te volgen.
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.
Maximum 80 deelnemers
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond spraak en taal? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.
Deze vorming is geannuleerd.