Het Cognitive Disabilities Model (CDM), praktische toepassing in het dagelijks leven van cliënten met cognitieve moeilijkheden

Thema
Hersenletsel (NAH)
Type Workshop
Code 155
Wanneer 15/11/2022
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 153,00 - € 123,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 14/11/2022
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Trefwoorden

Cognitive Disabilities Model (CDM) - cognitief functioneren - leefomgeving - hulpmiddelen

Inhoud

Stel:

Je helpt een cliënt van bed naar de zetel. Hij grijpt jou vast om zich recht te trekken. Vooraleer hij goed en wel op zijn voeten staat, wil hij al gaan zitten, ook al staat hij nog niet voor de zetel. Op het nippertje voorkom je dat ie valt.

Je legt uit dat het op deze manier niet veilig is en je demonstreert hoe hij het dan wel moet doen. Na enkele dagen doet hij het nog steeds op zijn manier… ook al heb je het keer op keer opnieuw uitgelegd.

Hoe komt dit toch…?

Dagelijkse handelingen vereisen motorische én cognitieve vaardigheden. Al te vaak merken we dat aan de cliënt te veel wordt gevraagd of tegengesteld: dat de cliënt te weinig uitdaging krijgt. Of je stelt vast dat niet iedereen van het team op dezelfde manier de taken uitvoert.

Het Cognitive Disabilities Model (CDM) geeft goede handvatten om het cognitief niveau van de cliënt te kunnen inschatten, ongeacht of deze cognitieve problemen voortkomen vanuit dementie, CVA, alcoholproblematiek of zuurstoftekort, bv. na covid. Het wordt duidelijk waarom bepaalde dingen gebeuren. Hierdoor kan de aanpak beter gestroomlijnd worden. We kunnen helder communiceren naar teamleden en mantelzorgers.

Maar ondanks dit model loopt het toch nog vaak fout…

Of misschien is het model zelfs naar de achtergrond verschoven…

Hoe komt dit?

Om de (ergo)therapeut in staat te stellen praktische richtlijnen zelf uit te werken op de werkvloer, bieden we deze workshop aan. Tijdens deze workshop leer je het CDM toe te passen op de werkvloer. Je krijgt tal van praktijkvoorbeelden.

  • Hoe zorg ik dat iedereen van het team de transfer op dezelfde manier uitvoert?
  • Welke cliënt zal het oproepsysteem gebruiken om naar toilet te gaan?
  • Leert de cliënt het wel als ik telkens moet zeggen wat hij moet doen aan de wastafel?
  • Hoe zorg ik dat de cliënt veilig stapt met een rollator?
  • Kan de cliënt terug met de auto rijden? Of met een scootmobiel de (klein)kinderen van school halen?
  • De cliënt wil terug naar huis. Is dit mogelijk en hoe moeten de dagelijkse dingen dan worden georganiseerd?
  • Hoe kan ik andere hulpverleners zover krijgen dat ze de cliënt gepaster aanspreken?

Je leert welke interventies je kan gebruiken en welke je beter achterwege laat.  

Daarnaast krijg je handvatten om aan de omgeving - team en mantelzorgers - te leren hoe ze het gerichter kunnen omgaan met de cliënt met cognitieve problemen. Je maakt als het ware een vertaling naar hun discipline, zodat iedereen de cliënt op eenzelfde manier benadert.

Leerdoelen:

  • Je kan het handelen van de cliënt inschatten voor verschillende dagelijkse taken.
  • Je krijgt meer grip op de vraag of, en welke hulpmiddelen ingezet kunnen worden.
  • Je leert juiste instructies formuleren.
  • Je kan het leerniveau van de cliënt correct inschatten, waardoor hij niet over- of ondervraagd wordt.
  • Je leert de mensen rond de client coachen.

Door wie?

Heidi Lemmens

Ergotherapeut, revalidatie- en geriatrisch therapeut en letselschade-adviseur. Heidi is praktijkhouder van Ergo Sum (www.ergosum.be). Ze heeft meer dan 25 jaar klinische ervaring in de gezondheidssector en is gespecialiseerd in de behandeling van lichamelijke en cognitieve letsels. De cognitieve knowhow komt vaak van pas bij de adviezen in de Letselschadedossiers. Heidi is lid van Ergotherapie Vlaanderen/Nederland en voorzitter van de regionale ergo-kring Vlaams-Brabant.

 

Voor wie?

Deelnemers moeten de basiscursus rond het CDM gevolgd hebben ofwel de inleidende studiedag (op 26 oktober 2021 of 8 juli 2022 zie vorming met code 100 ofwel de webinar op 27 oktober met code 192. Deze workshop is in de eerste plaats bedoeld voor ergotherapeuten. Heb je een andere opleiding genoten, maar ben je toch geïnteresseerd in het cognitief handelen, dan ben je ook welkom!

 

Over wie?

Cliënten met cognitieve dysfunctie

 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen

Minimum 15, maximum 25 deelnemers

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond hersenletsel (NAH)? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 -tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS