Spraakontwikkelingsdyspraxie, bekend of gekend?

De theorie omgezet naar de praktijk - 2019/163

Praktisch
Type activiteit: Workshop Herfst
Wanneer 28/10/2019 - 29/10/2019 - 30/10/2019
Uur 09:30 tot 16:30
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 372,00 - € 298,00 voor participanten
Info
Dit is een reductieprijs voor participanten. Vzw's uit de non-profit kunnen participant worden. In ruil voor een vast jaarlijks bedrag (608 euro in 2017) krijgen ze voordelen (o.a. reductie bij inschrijvingen). Meer info over participantschap vindt u bij OVER ONS
Doelgroep Professioneel
Info
Sig organiseert zowel vorming voor breed publiek (mensen met een beperking, partners, ouders, grootouders, enz.) als voor professionele hulpverleners. Het inhoudelijk niveau van de vorming is aangepast aan de doelgroep.
Uiterste inschrijvingsdatum 23/10/2019
Aantal uren vorming 18u
Ik schrijf me in

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Spraakontwikkelingsdyspraxie / watervalmodel / diagnostiek / behandelplan en -doelen
 

Inhoud

Deze workshop vertrekt vanuit een beknopt praktisch denkkader over spraakontwikkelings-dyspraxie. De theoretische inzichten rond diagnostiek worden in detail geconcretiseerd: hoe onderzoeken - welke structuren concreet - welke opbouw kan gebruikt worden? Het boek ‘Spraakontwikkelingsdyspraxie. Het watervalmodel in de praktijk’ (Waelkens, 2017, Acco) wordt als uitgangspunt gebruikt. De deelnemers nemen een eigen cliënt (moeilijk verstaanbare kleuter of een iets ouder kind dat weinig evolutie maakt) als uitgangspunt, waarbij het (differentiaal)onderzoek nadien ook uitgevoerd zal worden. De onderzoeksbatterij wordt voorgesteld en ingeoefend met die specifieke cliënt in gedachten. De beslissingsboom wordt geïllustreerd met concrete voorbeelden. De klinische redenering in functie van de diagnosestelling wordt geoefend. Vervolgens worden ook de kernprincipes van therapie waarvoor recente wetenschappelijke evidentie is, in kaart gebracht en geïllustreerd met concrete voorbeelden. De moeilijkheden hierbij en de onduidelijkheden worden in kaart gebracht. De (differentiaal)diagnose wordt bepaald. Het ICF wordt als leidraad gebruikt.

Op basis daarvan wordt het behandelplan concreet opgesteld. Vanuit de resultaten van het onderzoek worden accenten voor de behandeling afgeleid en worden behandeldoelen geselecteerd. De behandeldoelen worden ook gelinkt aan de recente wetenschappelijke evidentie. De principes van motorisch leren worden toegelicht en aan de hand van het boek en casussen geïllustreerd. Deelnemers passen deze inzichten vervolgens toe op hun eigen casus.
 

Door wie?

Veerle Waelkens
Arteveldehogeschool, ECSF en privépraktijk
Logopedist en stottertherapeut

Veerle heeft een praktijk voor stotteren/broddelen en spreekangst sinds 2005, ze is lector aan de Opleiding Logopedie van de Arteveldehogeschool (Gent) en ECSF (European Clinical Specialization Fluency). Haar ‘roots’ liggen in de revalidatiesector, waar ze 17 jaar werkzaam was.
 

Voor wie?

Voor logopedisten die kinderen met (vermoeden van) spraakontwikkelingsdyspraxie behandelen
 

Over wie?

3 - 12 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
 

Deel deze cursus op Facebook, Twitter of Google+:

Ik schrijf me in

 

Sig vzw - Pachthofstraat 1 - 9308 Gijzegem
tel. 053 38 28 18 - fax 053 38 28 19 - - Erkenningsnr. KMO 02140