Thema |
Spraak en taal
|
Type | Workshop |
Code | 163 |
Wanneer |
28/10/2019 29/10/2019 30/10/2019 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 372,00 - € 298,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 21/10/2019 |
Aantal uren vorming | 18,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Spraakontwikkelingsdyspraxie / watervalmodel / diagnostiek / behandelplan en -doelen
Deze workshop vertrekt vanuit een beknopt praktisch denkkader over spraakontwikkelings-dyspraxie. De theoretische inzichten rond diagnostiek worden in detail geconcretiseerd: hoe onderzoeken - welke structuren concreet - welke opbouw kan gebruikt worden? Het boek ‘Spraakontwikkelingsdyspraxie. Het watervalmodel in de praktijk’ (Waelkens, 2017, Acco) wordt als uitgangspunt gebruikt. De deelnemers nemen een eigen cliënt (moeilijk verstaanbare kleuter of een iets ouder kind dat weinig evolutie maakt) als uitgangspunt, waarbij het (differentiaal)onderzoek nadien ook uitgevoerd zal worden. De onderzoeksbatterij wordt voorgesteld en ingeoefend met die specifieke cliënt in gedachten. De beslissingsboom wordt geïllustreerd met concrete voorbeelden. De klinische redenering in functie van de diagnosestelling wordt geoefend. Vervolgens worden ook de kernprincipes van therapie waarvoor recente wetenschappelijke evidentie is, in kaart gebracht en geïllustreerd met concrete voorbeelden. De moeilijkheden hierbij en de onduidelijkheden worden in kaart gebracht. De (differentiaal)diagnose wordt bepaald. Het ICF wordt als leidraad gebruikt.
Op basis daarvan wordt het behandelplan concreet opgesteld. Vanuit de resultaten van het onderzoek worden accenten voor de behandeling afgeleid en worden behandeldoelen geselecteerd. De behandeldoelen worden ook gelinkt aan de recente wetenschappelijke evidentie. De principes van motorisch leren worden toegelicht en aan de hand van het boek en casussen geïllustreerd. Deelnemers passen deze inzichten vervolgens toe op hun eigen casus.
Veerle Waelkens
Arteveldehogeschool, ECSF en privépraktijk
Logopedist en stottertherapeut
Veerle heeft een praktijk voor stotteren/broddelen en spreekangst sinds 2005, ze is lector aan de Opleiding Logopedie van de Arteveldehogeschool (Gent) en ECSF (European Clinical Specialization Fluency). Haar ‘roots’ liggen in de revalidatiesector, waar ze 17 jaar werkzaam was.
Voor logopedisten die kinderen met (vermoeden van) spraakontwikkelingsdyspraxie behandelen
3 - 12 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.