Thema |
Diverse
|
Type | |
Code | 096 |
Wanneer |
03/11/2015 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 77,00 - € 66,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 25/10/2015 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
In de praktijk moet je prima weten om te springen met aandacht! Aandacht is het zich selectief richten op een aspect van de omgeving. Het is een onontbeerlijke neurocognitieve functie die helpt keuzes maken en problemen oplossen. Aandacht wordt moeizaam verworven en raakt makkelijk verloren. Aandachtsstoornissen zijn dan ook uiterst frequent, zowel bij ontwikkelingsstoornissen als bij verworven stoornissen. Ofwel vormen ze de hoofdbrok van de voorhanden problematiek, ofwel zijn ze zijdelings aanwezig. Hoe dan ook storen de aandachtsstoornissen steeds het leerproces én de sociaal-professionele uitbouw. Ze vormen dus een heel belangrijke invalshoek in de behandeling. Dit is niet alleen zo omdat je aandacht in geval van een tekort moet zien te herstellen, maar ook omdat geoptimaliseerde aandacht duidelijk helpt bij de behandeling van andere stoornissen bij de patiënt.
Aangezien de meeste kinderen en volwassenen die revalidatie lopen op zijn minst lichte tot matige aandachtsstoornissen vertonen, is het tijdens het behandelingsproces voor elk teamlid heel belangrijk hierop hoofdzakelijk of bijkomend te kunnen inspelen. Het is dus van groot belang aandachtsstoornissen te herkennen en te systematiseren om ze aansluitend therapeutisch te benaderen.
Tijdens deze studiedag overlopen we eerst de theoretische voorkennis over de ontplooiing van het netwerk van hersenstructuren dat voor de diverse subtypes van aandacht instaat. Daarna schenken we uitgebreid aandacht aan een gesystematiseerde diagnostiek en aan de opeenvolgende stappen van de training aan de hand van het specifieke werkschema ‘Aandachtsstoornissen: Subtypering & Ervaringsgerichte Training (ASET)’, ontwikkeld door E. Thiery en C. Anthonis. De praktijk van dit alles wordt ingeoefend via talrijke case reports. Voorstellen (vooraf of ter plekke) van de deelnemers zijn geen must, maar hartelijk welkom. Deze kan u doorsturen
Prof. dr. Evert Thiery (UGent) verricht klinisch werk (Gedragsneurologisch en Neuropsychologisch Consultatiecentrum Gent) en doet onderzoek naar de diagnostische en therapeutische rol van de neuropsychologie bij ontwikkelingsstoornissen en verworven hersenafwijkingen, evenals onderzoek naar aspecten nature/nurture in tweelingenpopulaties.
De studiedag is bedoeld voor al wie therapeutisch werkt met kinderen en volwassenen met ontwikkelings- en verworven stoornissen. Er wordt geen specifieke voorkennis verondersteld.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze
Accreditering werd aangevraagd i.s.m. de Vereniging van Revalidatieartsen vzw.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.