Thema |
Verstandelijke beperking
|
Type | |
Code | 092 |
Wanneer |
02/11/2015 |
Uur |
09:30u tot 12:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 46,00 - € 40,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 25/10/2015 |
Aantal uren vorming | 3,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Oplossingsgericht werken is zoveel meer dan een gespreksmodel volgen of een aantal technieken hanteren. Het is een manier van omgaan met elkaar en kwaliteit geven aan je eigen leven en dat van anderen.
Tijdens deze studiedagvoormiddag krijgen de deelnemers inspiratie en handvatten om oplossingsgericht aan de slag te gaan. Na een korte inleiding in het denkkader rond oplossingsgericht werken, gaan we praktijkgericht in op het werken met kinderen en/of volwassenen met een verstandelijke beperking. We tonen het gevisualiseerd materiaal dat ontwikkeld is door Bart Serrien (Sclera). De aangereikte voorbeelden en visualisaties kunnen gemakkelijk aangepast worden, zodat ze inzetbaar zijn bij oplossingsgerichte gesprekken met cliënten.
Het boek ‘Visualiseer wat werkt’ (Garant, 2015) is niet inbegrepen in de prijs, maar kan ter plaatse aangekocht worden. Met de unieke code in het boek kan je het gevisualiseerd materiaal downloaden en aanpassen op maat van de cliënt.
Noot: Deze studievoormiddag focust alleen op het gevisualiseerd materiaal i.f.v. oplossingsgericht werken en een oplossingsgericht gesprek ondersteunen door gebruik te maken van visualisaties. Wie zich nog meer wil bekwamen in het gebruik van visualisaties, kan zich ook inschrijven voor de praktijkgerichte studienamiddag ‘Werken met visualisaties’ op 2 november 2015 (code 093). Wie zich voor beide wil inschrijven kan dit doen aan voordeeltarief via code 124.
Chris De Rijdt is bachelor in de Orthopedagogiek en praktijklector aan de HoGent. Ze specialiseerde zich in het werken met visualisaties bij personen met een verstandelijke beperking. Ze is ondervoorzitter van Isaac-Nf, een wereldwijde organisatie die de belangen behartigt van mensen met een communicatieve beperking. Verder is ze (co)auteur van een ‘Ondersteunend communiceren: werken met visualisaties’, ‘Ondersteunend communiceren bij dementie’ en ‘Visualiseer wat werkt: praktijkboek over oplossingsgericht werken en visualisaties bij mensen met een verstandelijke beperking’.
De studievoormiddag is bedoeld voor iedereen die met kinderen of volwassenen met een licht tot matig verstandelijke beperking werkt en die interesse heeft in oplossingsgericht werken. Ook voor wie niet met personen met een verstandelijke beperking werkt, maar toch interesse heeft in oplossingsgericht werken met visualisaties, is deze studievoormiddag nuttig. Aangezien het gaat om oplossingsgerichte gesprekken is de inhoud van deze vorming niet bedoeld voor begeleiders van personen met een ernstig verstandelijke beperking.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.