Het verbeteren van de motorische uitvoering van pen- en papiertaken bij leerlingen aan de hand van De Kleurles

Thema
(Psycho)motoriek
Type Vorming
Code 091
Wanneer 22/05/2026
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 230,00 - € 190,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 22/04/2026
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

 

Inhoud

Methodiek "De Kleurles"

Vaak wordt de vraag gesteld of schrijven nog belangrijk is. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat een goed leesbaar handschrift van groot belang is. Als leerlingen met de hand schrijven zijn er meer hersengebieden actief waardoor vaardigheden als lezen, spellen en rekenen beter in het geheugen opgeslagen worden. Jonge kinderen ontwikkelen hun brein door te schrijven. Wie schrijft, die leert!

In de aanloop naar het leren schrijven hebben leerkrachten nog veel vragen. Hoe belangrijk is de fijne motoriek in relatie tot het schrijven en waar let je dan op? Hoe en wanneer moet een pengreep gestimuleerd worden? Moet dit in de kleuterperiode of start je hiermee in de basisschool? Leerkrachten vragen op welke manier je hieraan in de klas aandacht kunt besteden. Deze vragen zijn de start geweest voor het ontwikkelen van de methodiek De Kleurles

De methodiek is ontwikkeld voor de leerkracht om in de klas te gebruiken (vanaf de 3e kleuterklas), al dan niet met ondersteuning van een therapeut. Door middel van de activiteit 'inkleuren', werken leerlingen aan het verbeteren van de motorische uitvoering van pen- en papiertaken. De Kleurles richt zich op vier thema’s: zithouding, pengreep, doseren van kracht en fijne motoriek. De unieke kijkplaten van De Kleurles spelen hierbij een hoofdrol. 

Bij kleuters draagt De Kleurles bij aan het leggen van een goede basis voor de schrijfontwikkeling. De oudere leerlingen krijgen handreikingen voor handschriftverbetering. In de praktijk is gebleken dat leerkrachten én leerlingen enthousiast reageren op De Kleurles, er graag mee aan de slag gaan en, het belangrijkste, dat de leerlingen vaardiger worden. 

Inhoud van de vorming

Deze vorming is voor therapeuten én leerkrachten, waardoor een directe uitwisseling mogelijk is van ervaring en kennis tussen therapeuten en leerkrachten. Het grootste deel van de vorming wordt samen gegeven, maar in de namiddag splitsen we ons even op:

  • Leerkrachten verkrijgen diepgaande kennis en theorie over de verschillende thema's (zithouding, pengreep, doseren van kracht en fijne motoriek). Hierdoor heeft de leerkracht voldoende kennis om de methodiek van De Kleurles te implementeren in de klas, zonder ondersteuning van een therapeut. 
  • Therapeuten leren hoe ze de voorbeeldles moeten organiseren en geven, waardoor ze zich na deze vorming Kleurlesspecialist mogen noemen. De voorbeeldles is een les van ongeveer een uur in de klas, gegeven door een Kleurlesspecialist, waarin alle thema’s van De Kleurles behandeld worden. Tijdens deze les luistert en kijkt de leerkracht actief mee en ziet direct welk effect de aanpak van De Kleurles op de leerlingen heeft. De Kleurlesspecialist krijgt een indruk van wat de leerlingen kunnen en wat zij nodig hebben om zich verder te verbeteren. In de nabespreking begeleidt de kleurlesspecialist de leerkracht hoe deze De Kleurles-methodiek kan toepassen in de klas: hij/zij heeft praktische handelingsadviezen en kan de leerkracht aangeven wat hij/zij nodig heeft om de methodiek voort te zetten in de klas.

Belangrijk: Om deze vorming te volgen, moet je de materialen van De Kleurles bezitten. De materialen moeten op voorhand worden aangekocht. Ze omvatten het boek, de licentie voor het gebruik van het digitale materiaal (kijkplaten) en 30 Speurneuzen. Zonder deze kijkplaten kun je deze methodiek niet op je school gaan gebruiken. De kostprijs voor deze materialen bedraagt 105 euro en dit bedrag is niet inbegrepen in het inschrijvingsgeld. We contacteren je een maand vóór de vorming om de aankoop van het materiaal te regelen.
 

Door wie?

Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
Beide zijn kinderergotherapeuten, werkzaam bij de St Maartenskliniek in Nijmegen en hebben bij elkaar opgeteld bijna 80 jaar werkervaring met kinderen. Lia is tevens afgestudeerd aan de PABO en lang werkzaam geweest binnen het (passend) onderwijs. Zij delen hun enthousiasme in het helpen van kinderen met vragen die betrekking hebben op de onderwijssituatie.

Met veel plezier brengen ze, door het geven van vorming en ontwikkelen van producten zoals de Fijne motoriekkoffer, hun ervaringen en kennis over aan collega’s in het werkveld en nemen deel aan diverse werkgroepen. In 2009 is het boek ‘Zo zit dat met schrijven’ van hun hand verschenen. Sinds die tijd hebben ze gewerkt aan de ontwikkeling van de methodiek De Kleurles. Ze hebben hiermee op veel scholen ervaring opgedaan. Het enthousiasme van de leerkrachten en de leerlingen én de behaalde resultaten zijn een extra stimulans geweest voor het maken van deze methodiek.
 

Voor wie?

Leerkrachten en onderwijsondersteuners die werkzaam zijn in het regulier en buitengewoononderwijs en die het belang van leren schrijven met de hand onderschrijven, hieraan optimaal willen bijdragen en houden van een speelse én effectieve aanpak. 

Kindertherapeuten (ergotherapeuten, kinesitherapeuten) die hier ook aan willen bijdragen met hun kennis, outreachend willen werken en op zoek zijn naar een aanpak die effectief is.
 

Over wie?

Kinderen van 4-8 jaar (regulier én buitengewoon onderwijs). 
 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen

Maximum 30 deelnemers

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond psychomotoriek? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS