| Thema |
(Psycho)motoriek
|
| Type | Vorming |
| Code | 091 |
| Wanneer |
22/05/2026 |
| Uur |
09:30u tot 16:30u |
| Waar |
Sig Gijzegem |
| Prijs | € 230,00 - € 190,00 voor participanten |
| Uiterste inschrijvingsdatum | 22/04/2026 |
| Aantal uren vorming | 6,00u |
Methodiek "De Kleurles"
Vaak wordt de vraag gesteld of schrijven nog belangrijk is. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat een goed leesbaar handschrift van groot belang is. Als leerlingen met de hand schrijven zijn er meer hersengebieden actief waardoor vaardigheden als lezen, spellen en rekenen beter in het geheugen opgeslagen worden. Jonge kinderen ontwikkelen hun brein door te schrijven. Wie schrijft, die leert!
In de aanloop naar het leren schrijven hebben leerkrachten nog veel vragen. Hoe belangrijk is de fijne motoriek in relatie tot het schrijven en waar let je dan op? Hoe en wanneer moet een pengreep gestimuleerd worden? Moet dit in de kleuterperiode of start je hiermee in de basisschool? Leerkrachten vragen op welke manier je hieraan in de klas aandacht kunt besteden. Deze vragen zijn de start geweest voor het ontwikkelen van de methodiek De Kleurles.
De methodiek is ontwikkeld voor de leerkracht om in de klas te gebruiken (vanaf de 3e kleuterklas), al dan niet met ondersteuning van een therapeut. Door middel van de activiteit 'inkleuren', werken leerlingen aan het verbeteren van de motorische uitvoering van pen- en papiertaken. De Kleurles richt zich op vier thema’s: zithouding, pengreep, doseren van kracht en fijne motoriek. De unieke kijkplaten van De Kleurles spelen hierbij een hoofdrol.
Bij kleuters draagt De Kleurles bij aan het leggen van een goede basis voor de schrijfontwikkeling. De oudere leerlingen krijgen handreikingen voor handschriftverbetering. In de praktijk is gebleken dat leerkrachten én leerlingen enthousiast reageren op De Kleurles, er graag mee aan de slag gaan en, het belangrijkste, dat de leerlingen vaardiger worden.
Inhoud van de vorming
Deze vorming is voor therapeuten én leerkrachten, waardoor een directe uitwisseling mogelijk is van ervaring en kennis tussen therapeuten en leerkrachten. Het grootste deel van de vorming wordt samen gegeven, maar in de namiddag splitsen we ons even op:
Belangrijk: Om deze vorming te volgen, moet je de materialen van De Kleurles bezitten. De materialen moeten op voorhand worden aangekocht. Ze omvatten het boek, de licentie voor het gebruik van het digitale materiaal (kijkplaten) en 30 Speurneuzen. Zonder deze kijkplaten kun je deze methodiek niet op je school gaan gebruiken. De kostprijs voor deze materialen bedraagt 105 euro en dit bedrag is niet inbegrepen in het inschrijvingsgeld. We contacteren je een maand vóór de vorming om de aankoop van het materiaal te regelen.
Marlies Schaerlaeckens en Lia Wouters
Beide zijn kinderergotherapeuten, werkzaam bij de St Maartenskliniek in Nijmegen en hebben bij elkaar opgeteld bijna 80 jaar werkervaring met kinderen. Lia is tevens afgestudeerd aan de PABO en lang werkzaam geweest binnen het (passend) onderwijs. Zij delen hun enthousiasme in het helpen van kinderen met vragen die betrekking hebben op de onderwijssituatie.
Met veel plezier brengen ze, door het geven van vorming en ontwikkelen van producten zoals de Fijne motoriekkoffer, hun ervaringen en kennis over aan collega’s in het werkveld en nemen deel aan diverse werkgroepen. In 2009 is het boek ‘Zo zit dat met schrijven’ van hun hand verschenen. Sinds die tijd hebben ze gewerkt aan de ontwikkeling van de methodiek De Kleurles. Ze hebben hiermee op veel scholen ervaring opgedaan. Het enthousiasme van de leerkrachten en de leerlingen én de behaalde resultaten zijn een extra stimulans geweest voor het maken van deze methodiek.
Leerkrachten en onderwijsondersteuners die werkzaam zijn in het regulier en buitengewoononderwijs en die het belang van leren schrijven met de hand onderschrijven, hieraan optimaal willen bijdragen en houden van een speelse én effectieve aanpak.
Kindertherapeuten (ergotherapeuten, kinesitherapeuten) die hier ook aan willen bijdragen met hun kennis, outreachend willen werken en op zoek zijn naar een aanpak die effectief is.
Kinderen van 4-8 jaar (regulier én buitengewoon onderwijs).
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Maximum 30 deelnemers
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond psychomotoriek? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.