| Thema |
Spraak & taal
|
| Type | Praktijkdag |
| Code | 080 |
| Wanneer |
05/03/2026 |
| Uur |
09:15u tot 16:30u |
| Waar |
Sig Gijzegem |
| Prijs | € 180,00 - € 150,00 voor participanten |
| Uiterste inschrijvingsdatum | 05/02/2026 |
| Aantal uren vorming | 5,50u |
Ontdek de nieuwste inzichten en praktijkgerichte technieken voor de behandeling van spraakontwikkelings- en spraakklankstoornissen bij kinderen tijdens deze nieuwe praktijkdag voor en door logopedisten.
Je start met een inspirerende plenaire lezing die SOS/SKS in een dynamisch en hedendaags perspectief plaatst. Daarna kies je uit een rijk aanbod van interactieve sessies rond o.a. spreekangst, vroege mondmotoriek en OMFT, PROMPT, ReST, motorisch leren via het CLOSER-model, en de comorbiditeit tussen SOD, stotteren en broddelen.
Elke sessie biedt concrete handvatten, casussen en tools die je achteraf meteen kan toepassen in je eigen praktijk. Laat je versterken door expertise uit het veld, evidence-based methodes en gedeelde ervaringen.
Het wordt een dag vol inzichten, uitwisseling en bruikbare therapiestrategieën. Perfect voor logopedisten die hun klinische blik willen aanscherpen en hun behandelarsenaal verder willen uitbreiden.
Spraakontwikkelingsstoornissen in perspectief: dynamiek in diagnostiek en behandeling – Melissa Krommedam
Spraakontwikkelings- /spraakklankstoornissen (SOS/SKS) vormen een complex en veelzijdig domein binnen de spraak- en taaldiagnostiek. In deze plenaire lezing verkennen we wat SOS/SKS inhouden en hoe drie verschillende visies, elk geworteld in een eigen theoretisch kader, samen richting geven aan de manier waarop we deze stoornissen begrijpen en benaderen.
Vanuit deze verschillende visies lichten we toe hoe diagnostiek zich niet beperkt tot het vaststellen van symptomen, maar juist gericht is op het doorgronden van de onderliggende mechanismen die samen leiden tot spraak. Al deze onderliggende mechanismen vragen specifieke aandacht en onderzoek, waarbij de onderlinge relaties samen cruciaal zijn voor een accurate differentiële diagnose en een effectieve behandeling.
Deze lezing benadrukt het belang van een dynamische kijk op SOS/SKS, waarin recente wetenschappelijke inzichten en praktijkervaring samenkomen. Geen statisch diagnostisch label, maar een dynamisch proces dat de voortdurende verandering van kinderspraak reflecteert.
Vroegtijdige behandeling van mondmotorische problemen in de baby- en peutertijd - Céline Ruysschaert
Onder de fonetische articulatiestoornissen kennen we een grote groep die kadert binnen een oro-myofunctionele stoornis. Het onevenwicht van de spieren in en rond de mond veroorzaakt o.a. een addentale of interdentale articulatie. Meer en meer kinderen melden aan op doorverwijzing van de tandarts. Maar wat als we inzetten op preventie bij hele jonge kinderen? Kunnen we die mondmotoriek al behandelen? Moeten we daarvoor een volledig OMFT-traject doorlopen?
In deze sessie leer je hoe je afwijkend mondgedrag bij baby's en peuters kan herkennen, hoe de correcte mondmotoriek zich ontwikkelt en hoe je eventuele problemen vroegtijdig kan aanpakken. Je maakt kennis met deze hele jonge doelgroep en kan ouders gerichte adviezen geven. We zoomen in op zuigen, leren eten van de lepel, leren kauwen, leren drinken uit een beker, mondademhaling, kwijlen, enz.
PROMPT: meer dan een techniek – Karin Brinkmann en Petra van Es
De meeste mensen kennen PROMPT van de techniek waarmee je spraakbewegingen kunt ondersteunen. Maar wist je dat PROMPT zoveel meer is dan dat? En dat de techniek ook zoveel meer is dan een techniek?
Aan de hand van een videocasus van een kind met een neuromotorisch spraakprobleem, nemen we je mee in het geheel van wat PROMPT écht is:
Principes van motorisch leren inzetten bij spraakontwikkelingsdyspraxie via het CLOSER-model – Veerle Waelkens
Het CLOSER-model werd bedacht door Sabine Verhemeldonck. Het visualiseert en organiseert het inzetten van de principes van motorisch leren bij het behandelen van spraakklankstoornissen. Op basis van dit model bedacht Sabine ook een workflow die helpt bij het bepalen van de behandeldoelen en plannen van de te volgen stappen.
Tijdens deze interactieve, praktische sessie komt het volgende aan bod:
Spreekangst begrijpen en behandelen binnen spraakklanktherapie - Jenna Vanvooren
Niet zelden vertonen kinderen met spraakklankstoornissen (na verloop van tijd) een bepaalde mate van spreekangst. De vrees voor negatieve reacties of de angst om iets verkeerd te zeggen belemmert hun groei en de vooruitgang in therapie. Ook het omgekeerde doet zich voor: kinderen met spreekangst of selectief mutisme vertonen spraakklankstoornissen. De ene diagnose lijkt de andere in de weg te staan.
In deze sessie krijg je inzicht in de essentie van spreekangst, de betekenis van de symptomen en de onderliggende behoeften van kinderen die angstig zijn om te spreken. Je leert hoe je je therapie kan afstemmen op wat deze kinderen écht nodig hebben om te kunnen blijven groeien. Daarnaast belichten we de rol van de ouders en leer je hoe je hen in hun kracht kan zetten, zodat ze hun ondersteunende rol in het therapeutische proces optimaal kunnen opnemen.
Van mechanisme tot functionaliteit: Dynamische Integratie in Spraakbehandeling - Melissa Krommedam en Karin Brinkmann
Spraakontwikkeling ontstaat door de samenwerking van meerdere onderliggende mechanismen, zoals beschreven in het Dynamisch Integratie Systeem (DIS)-model (Brinkmann, Krommedam-Wiegertjes & Baarda, 2023). Voor een effectieve spraakbehandeling is het essentieel om deze facetten in samenhang te bekijken en mee te nemen in de keuzes die leiden tot een passend therapieplan.
Tijdens deze sessie werken we met een videocasus van een driejarig kind met een spraakontwikkelings-/ spraakklankstoornis, waarbij uitval zichtbaar is op het niveau van planning en programmering. We onderzoeken hoe principes uit neurologie, cognitie, neuromotoriek, linguïstiek en motorisch leren op een functionele manier geïntegreerd kunnen worden in de therapie.
Daarbij kijken we hoe motorisch leren dynamisch toegepast wordt in drie veelgebruikte spraakmotorische behandelmethoden: DTTC, PROMPT en ReST. Op basis hiervan stellen we een behandeling op maat samen voor de casus, waarbij theorie en praktijk hand in hand gaan en functionaliteit voorop staat.
CLOSER: in 6 stappen beter automatiseren tijdens je spraakbehandeling - Sabine Verhemeldonck
Merk je dat nieuwe klanken wél lukken in therapie, maar moeilijk doorsijpelen naar spontane spraak? Tijdens deze sessie ontdek je hoe je met het CLOSER-model de principes van motorisch leren vertaalt naar haalbare, gestructureerde therapiesessies. We doorlopen de 6 stappen van aanbreng tot generalisatie en koppelen die aan duidelijke oefen- en feedbackcondities. Je krijgt concrete voorbeelden en technieken om het kind vlotter tot automatisatie te laten komen.
Vroegtijdige behandeling van mondmotorische problemen in de baby- en peutertijd - Céline Ruysschaert
Onder de fonetische articulatiestoornissen kennen we een grote groep die kadert binnen een oro-myofunctionele stoornis. Het onevenwicht van de spieren in en rond de mond veroorzaakt o.a. een addentale of interdentale articulatie. Meer en meer kinderen melden aan op doorverwijzing van de tandarts. Maar wat als we inzetten op preventie bij hele jonge kinderen? Kunnen we die mondmotoriek al behandelen? Moeten we daarvoor een volledig OMFT-traject doorlopen?
In deze sessie leer je hoe je afwijkend mondgedrag bij baby's en peuters kan herkennen, hoe de correcte mondmotoriek zich ontwikkelt en hoe je eventuele problemen vroegtijdig kan aanpakken. Je maakt in deze sessie kennis met deze hele jonge doelgroep en kan ouders gerichte adviezen geven. We zoomen in op zuigen, leren eten van de lepel, leren kauwen, leren drinken uit een beker, mondademhaling, kwijlen, enz.
Spraakontwikkelingsdyspraxie en meer… Stotteren? Broddelen? Deze lijken wel vaker samen voor te komen… Wat dan? – Veerle Waelkens
Wat weten we over comorbiditeit van SOD met stotteren of met broddelen? Wat als een kind met SOD ook stottert? Wat als een kind met SOD daarnaast ook lijkt te broddelen? Wat kan je verwachten?
Tijdens deze illustratieve praktische sessie komt het volgende aan bod:
Rapid Syllable Transition Treatment ontleed: wat, waarom en hoe? - Sabine Verhemeldonck
ReST (Rapid Syllable Transition Treatment) is een krachtige, evidence-based therapie voor kinderen met spraakontwikkelingsdyspraxie. Deze sessie neemt je mee in de theoretische achtergrond, de praktische opbouw van een therapiesessie en de vertaalslag naar je eigen therapiepraktijk. We gaan zelf met doelwoorden aan de slag om alles nog concreter te maken. Ontdek hoe nonsenswoorden, prosodie en motorisch leren samenkomen in een aanpak die niet alleen intensief, maar vooral doeltreffend is.
Melissa Krommedam (Edulogo - Amersvoort, Nederland)
Veerle Waelkens (Artveldehogeschool - Gent)
Sabine Verhemeldonck (Logopediepraktijk Sterk, Sterk Academy - Kontich)
Karin Brinkmann (Karin Brinkmann Interactief - Eindhoven, Nederland)
Petra van Es (Zwingwoorden - Nederland)
Céline Ruysschaert (Logopedie Céline Ruysschaert - Avelgem)
Jenna Vanvooren (Logopedie Spreken-der-Wijs - Hoegaarden)
Logopedisten
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
DV.O 214110
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond spraak en taal? Neem gerust een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 -tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.