| Thema |
Leerstoornis
|
| Type | Vorming |
| Code | 012 |
| Wanneer |
23/02/2026 |
| Uur |
09:00u tot 16:00u |
| Waar | Online |
| Prijs | € 169,00 - € 140,00 voor participanten |
| Uiterste inschrijvingsdatum | 23/01/2026 |
| Aantal uren vorming | 6,00u |
Dyscalculie is een hardnekkige stoornis die een levenslange impact kan hebben op het leren. Hoe bied je op een haalbare manier zorg in de lagere school, die ook kan worden doorgetrokken in het secundair onderwijs? Welke onderbouw is noodzakelijk voor een vlotte doorstroom? Waarop moet je letten en welke technieken maken op lange termijn het verschil? Een goede, praktische en haalbare aanpak voor dyscalculie is essentieel om faalervaringen en frustraties bij de leerling te vermijden. Faalervaringen opstapelen heeft namelijk grote gevolgen. Het stellen van de juiste doelen, hulpmiddelen en richtlijnen is essentieel.
In deze vorming vertrekt Lucas Hermans vanuit zijn expertise rond leerstoornissen door zijn carriére bij Eureka Onderwijs, waar hij schools 2de leerjaar tot 2de middelbaar ondersteunde, en de individuele begeleidingen en schooltrajecten die Lucas begeleidt vanuit Bijleren. Hij zet methodieken centraal die methodeonafhankelijk zijn en vanuit een UDL-aanpak vertrekken.
Door dagelijks met leerlingen met dyscalculie te werken krijg je concrete tips en tricks die echt werken. Hierbij baseren we ons op wetenschappelijke kaders en op de dagelijkse praktijk.
Tijdens deze vorming krijg je inzicht, kennis en vaardigheden rond hoe je dyscalculie tijdig opspoort, welke hulpmiddelen laagdrempelig ingezet kunnen worden en welke compenserende hulpmiddelen een langetermijn-impact hebben. We koppelen die al meteen aan leerstof die de leerlingen doorheen het middelbaar nodig hebben.
We overlopen concreet enkele technieken die het rekenen, redeneren en het inzichtelijk werken ondersteunen. Wat werkt voor kinderen met dyscalculie kan ook ingezet worden voor andere doelgroepen, zoals autisme. Via deze vorming krijg je de handvatten om een veilige overgang van basis naar het secundair voor de doelgroep dyscalculie te waarborgen.
Een praktische vorming met concrete hulpmiddelen, stappenplannen, handvatten en meer!
Lucas Hermans
Founder Bijleren BV | Master in de logopedische en audiologische wetenschappen
Voor professionele hulpverleners, (zorg)leerkrachten en ondersteuners die werken met kinderen met dyscalculie die op het punt staan de overstap te maken van het lager naar het secundair onderwijs of kinderen die deze overstap recent gemaakt hebben.
Kinderen met dyscalculie die in de laatste twee jaar van het lager onderwijs zitten of de eerste graad van het secundair onderwijs
Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen
Uurregeling van de dag:
Je volgt deze online vorming via het platform Zoom. Je krijgt op 20/02 een e-mail met een link naar de online vorming en wat praktische informatie. Kreeg je op 20/02 om 14 uur nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met ons via info@sig-net.be.
Lijkt deze je vorming je interessant maar past de datum niet? Geen probleem, schrijf je alvast in vóórdat de vorming doorgaat. We nemen de vorming op en bezorgen jou nadien de kijklink.
Bij online vormingen vragen we om te werken met één toestel (laptop, tablet, smartphone) per deelnemer. Meerdere deelnemers per toestel is niet toegestaan.
KMO-portefeuille wordt aangevraagd
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 -tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.