SASS! Samen aan de slag met schrijven!

Groepsinterventie voor handschriftontwikkeling in het 1ste en 2de leerjaar
Thema
(Psycho)motoriek
Type Workshop
Code 056
Wanneer 20/03/2025
21/03/2025
Uur 09:15u tot 17:00u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 496,00 - € 413,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 20/02/2025
Aantal uren vorming 12,50u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

 

Inhoud

Alle kinderen leren schrijven op school. Kinderen behalen betere schoolresultaten en hebben meer
zelfvertrouwen wanneer ze leesbaar en soepel kunnen schrijven. Dit lukt de meeste kinderen, maar het leren schrijven verloopt niet voor alle kinderen succesvol.

Veel kinderen in het eerste en het tweede leerjaar hebben extra ondersteuning nodig in de vorm van aanvullende instructie en gerichte oefening. Uit onderzoek is bekend dat een kortdurende en gerichte ondersteuning effectief is om hen weer mee te laten doen met de groep.

Daarom hebben wij een evidence-based groepsinterventie ontwikkeld voor kinderen uit het eerste en het tweede leerjaar, zodat ze snel weer kunnen aanhaken bij het handschriftniveau van de groep. Binnen dit co-teaching programma werken kindertherapeut en leerkracht samen en versterken elkaar in de aanpak.

De SASS-groepsinterventie vindt plaats in de klas. In de SASS-groepsinterventie vormen het belang van leren schrijven én de manier hoe we kinderen kunnen motiveren vanuit de zelfdeterminatietheorie de basisaspecten samen met het toepassen van de principes van motorisch leren. Dit brede en stevig gefundeerde wetenschappelijke kader vormt de basis van de SASS-groepsinterventie.

Hoe ziet de SASS-groepsinterventie eruit?

Vooraf aan de SASS-groepsinterventie selecteert de leerkracht de kinderen met handschriftmoeilijkheden.
De leerkracht gebruikt hiervoor de Handschrift-QuickScan en SQT. De SASS-interventie kent een gestructureerde opbouw met 8 lessen voor de leerlingen in het eerste leerjaar en 6 lessen voor de leerlingen van het tweede leerjaar.

De interventie start met de inventarisatie-les: kindertherapeut en het groepje gaan aan de slag en stellen met
elkaar individuele doelen vast die tijdens het volgen van het programma aan bod komen. De kindertherapeut leidt
de wekelijkse co-teaching sessie in de klas en de kinderen herhalen tweemaal per week zelfstandig de oefenstof.

Het SASS-handboek bevat de onderbouwing en de opzet van het SASS-groepsinterventieprogramma. De prijs van het handboek bedraagt 49,95 € en elke deelnemer dient dit boek afzonderlijk aan te kopen via de volgende webpagina: https://www.schrijvennl.nl/sass2/materialen/ Je ontvangt het boek bij de start van de tweedaagse. Er zijn naast het handboek  ook nog de factsheets en het doe-boek die geheel vrijblijvend kunnen aangekocht worden via dezelfde webpagina. Je kan deze vorming echter ook volgen zonder de factsheets en het doe-boek aan te kopen.

Om de SASS-groepsinterventie adequaat te kunnen uitvoeren heb je uitleg en praktische oefening nodig. Daarom is het handboek alleen verkrijgbaar voor de deelnemers van deze vorming.

 

Indeling en einddoelen van de lesdagen

De tweedaagse SASS-cursus bestaat uit twee lesdagen.

Dag 1: Het doel van de eerste lesdag (Module 1) is overdracht van kennis omtrent de ontwikkeling van schrijven, het leren schrijven en het kunnen herkennen van schrijfmoeilijkheden bij kinderen.

Op deze dag komen de volgende onderwerpen aan bod: het belang van leren schrijven en typen, aandacht voor modellen in handschrift(ontwikkeling), profielen van leerlingen met handschriftmoeilijkheden, opbouw handschriftontwikkeling, screenen met de QuickScan, motorische controle en motorisch leren. Daarnaast willen we aandacht besteden aan de manier waarop je deze kennis kan overdragen naar een collega.

Dag 2: Het doel van de tweede lesdag (SASS-cursusdag) is overdracht van kennis en praktische toepassing van de SASS. Deelnemers leren uit welke bouwstenen de SASS is opgebouwd, hoe de leerkracht ondersteund kan worden en hoe de geselecteerde kinderen kortdurend in een klein groepje oefenen middels het SASS-oefenprogramma zodat ze snel weer aansluiting vinden bij de groep.

Einddoelen lesdag 1:  

De deelnemer 

  • kent relevante evidentie
  • herkent de verschillende profielen van schrijfproblemen
  • kent de ontwikkeling van schrijven (inclusief onderbouwing mbt leren typen)
  • kan schrijfmoeilijkheden herkennen
  • kent de principes van motorisch leren/motorische controle mbt schrijven
  • kan screenen op handschriftmoeilijkheden met de QuickScan
  • kan bovenstaande kennis/vaardigheden overdragen naar een collega en toepassen bij kinderen met eenvoudige schrijfproblemen

Einddoelen lesdag 2: Cursusdag SASS-groepsinterventie

De deelnemer

  • kan uitleggen aan een kind waarom schrijven belangrijk is.
  • kent de evidentie over groepsgerichte interventie bij kinderen met handschriftmoeilijkheden uit het eerste en het tweede leerjaar
  • kan inventariseren aan welke doelen het kind gaat werken tijdens het SASS-oefenprogramma.
  • kan motiverende technieken toepassen.
  • kan een opbouw geven in oefenstof aansluitend aan het actuele vaardigheidsniveau (naaste zone).
  • kan principes van motorisch leren toepassen.
  • kan het SASS-programma toepassen.
  • kan evalueren en signalen voor verder onderzoek omzetten in passende actie(s).

Voorbereiding

Voorbereidingsopdrachten (V), Lesdag 1, (totaal 5 uur): 

V1.1, 1/2 uur

Leerdoelen voor deze lesdag

Wat wil je leren binnen de tweedaagse SASS-cursus? Laat het ons weten! Mail minimaal een week voorafgaand aan de eerste lesdag minimaal 2 persoonlijke leerdoelen naar schrijvennl.2@gmail.com  

Zo kunnen we de inhoud van deze schrijfcursus goed laten aansluiten aan jouw leervragen!

V1.2, 2 uur

Verplichte literatuur voor lesdag 1 

Lees hoofdstuk 1, 2 en 3 (alleen de high-lights/conclusies) van het Evidence Statement (ES) Motorische schrijfproblemen bij kinderen. De link naar dit document vind je op de website www.SchrijvenNL.nl (menubalk: onder kopje schrijven --> ES).

Binnen blok 1 stellen we enkele quizvragen over hoofdstuk 1, 2 en 3. Heb je vragen na het bestuderen van de literatuur? Mail je vragen dan naar schrijvennl.2@gmail.com

V1.3, 1 uur 

Leren schrijven of typen? Blok- of verbonden schrift?

Bestudeer de voor- en nadelen van leren schrijven en leren typen. Schrijf de voor- en nadelen op en zorg dat je deze meeneemt naar de lesdag. Doe hetzelfde voor blok- en verbonden schrift. Schrijf de voor- en nadelen op en zorg dat je deze ook meeneemt naar de lesdag.

V1.4, 1/2 uur

Profielen 
Bekijk twee handschriften van kinderen uit je eigen werkomgeving (of familie/vriendenkring) die moeite hebben met schrijven (schoolschrift: dictee of schrijfschrift). Bekijk met de taxonomie thuis (blz.34 van het Evidence Statement) waar mogelijk het probleem zou kunnen liggen (cognitief/ motorprogrammering of uitvoerend niveau?). Denk na binnen welk profiel dit kind mogelijk zou kunnen vallen? Neem de 2 handschriften mee naar de lesdag.

V1.5, 1 uur

In de klas: QuickScan-Handschrift en SQT

Neem de QuickScan-Handschrift af bij leerlingen uit het eerste of tweede leerjaar. In de handleiding lees je de werkwijze. Selecteer de oranje en rode handschriften. Vul het Invulblad Leerkracht in. Vraag aan de leerkracht de SQT in te vullen voor de leerlingen van de oranje en en de rode stapel. Reken de SQT uit en houd deze bij de hand tijdens de eerste lesdag. De schoolvragenlijst (SQT) is te vinden op de website van SchijvenNL (www.SchrijvenNL.nl) onder de downloads (zie kopje vragenlijsten).

Neem alle handschriften van de klas mee naar de cursusdag. De vernieuwde QuickScan-Handschrift 3-4 (inclusief bijlagen) is te downloaden op de website van SchrijvenNL, onder QuickScan-Handleidingen.

Door wie?

Ingrid van Bommel, MSPT
Kinderfysiotherapeut en docent

Ingrid heeft ruim 30 jaar ervaring in de behandeling van kinderen met schrijfproblemen binnen zowel de 1e als 2e lijn. Daarnaast werkt ze als docent binnen de kinderfysiotherapie opleiding in Breda, de Master SEN in Den Bosch, de Pearson academie in Amsterdam en SchrijvenNL.

Barbara De Mey

Pediatrisch kinesitherapeut bij Kinepraktijk Heusden
Praktijkassistent binnen de opleiding Revaki van de Universiteit Gent

Auteur van het boek ‘Developmental coordination disorder, als (ook) bewegen niet vanzelfsprekend is’ en ‘Ik kan het! Een schrijfmotorisch therapieconcept.’
 

Voor wie?

Voor leerkrachten, kinesitherapeuten en ergotherapeuten
 

Over wie?

Kinderen in het 1ste en 2de leerjaar
 

Praktisch

Uurregeling lesdag 1: Nieuwste inzichten vanuit de wetenschap naar de praktijk

Blok 1: 9.15-10.45           Kennis delen rondom handschrift: introductie, schrijven, typen & keuze blok of verbonden schrift

Pauze 15 min

Blok 2: 11.00-12.30        Modellen, etiologie en profielen

Pauze 60 min

Blok 3: 13.30-15.00        Opsporen schrijfmoeilijkheden met de QuickScan en introductie motorisch leren

Pauze 15 min

Blok 4: 15.15-16.30        Kennisoverdracht

             16.30-17.00        E-learning

Uurregeling lesdag 2: SASS-groepsinterventie

Blok 1:   9.15-10.00       Introductie en kennismaken met de SASS-groepsinterventie.

              10.00-10.45       De Why & How van de SASS!

Pauze 15 min

Blok 2: 11.00-12.30       Eerste 3 stappen van de SASS! Samenstellen doelgroep en inventarisatie-le (inclusief de  praktijk). Introductie schrijfBuddy.

Pauze 60 min

Blok 3: 13.30-14.45       De What van de SASS! SASS 1-11.

Pauze 15 min

Blok 4: 15.00-16.15       Stap 4 en 5 van de SASS!, de praktijk!

Pauze 15 min                                                                                               

              16.30-17.00       Reis van een leerling en financiering.

              Afsluiting & certificaat

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen

Maximum 24 deelnemers

KMO-portefeuille wordt aangevraagd

Accreditering via PRO-Q-Kine wordt aangevraagd

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond psychomotoriek? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS