De ontwikkeling van getalgevoel en de opbouw van wiskundige basisvaardigheden bij kinderen met (ernstige) rekenproblemen

Thema
Leerstoornis
Type Workshop
Code 176
Wanneer 03/12/2024
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 192,00 - € 154,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 05/11/2024
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

Trefwoorden

Dyscalculie - therapie - praktische methoden
 

Inhoud

Bij het werken met angstige leerlingen die vaak vooral mislukking hebben ervaren wat betreft wiskunde, is het cruciaal om gevoelige en effectieve ondersteuning te bieden. Het koesteren van wiskundig vertrouwen door het gebruik van concrete materialen en deze te koppelen aan de symbolische notatie van de getalsommen kan een andere manier zijn om rekenfeiten aan te leren en ze in het langetermijngeheugen in te bedden voor gemakkelijke oproep.

Tijdens deze workshop krijg je ook te zien hoe je aan de hand van concrete materialen leerlingen met dyscalculie kan helpen bij kolomoptelling, kolomaftrekking en staartdeling. Tot slot tonen we waar je online materialen kan vinden en hoe je een 'visualiser' kan gebruiken wanneer je moet overstappen op teletherapie of afstandsonderwijs of als we ooit weer te maken krijgen met een pandemie.

                                                                                        

Door wie?

Marijke Walters

Dyscaluliespecialist

Marijke is geboren in België maar, woont sinds 2004 in Engeland, waar ze haar kwalificaties als leraar wiskunde en wetenschappen behaald heeft en de overstap gemaakt heeft van een carrière in kankerimmunologie naar het onderwijs. Ze heeft als hoofd van de wiskundeafdeling op verschillende scholen gewerkt en zich gespecialiseerd in het werken met leerlingen met diverse beperkingen, waaronder autisme, ADHD, dyslexie, dyspraxie, dyscalculie en gehoorstoornissen.

Daarnaast heeft ze een mastergraad in wiskundeonderwijs behaald en is ze een gecertificeerde dyscalculiespecialist met een Level 7 Post Graduate Diploma (PgDip), een uniek en prestigieus dyscalculieprogramma in het Verenigd Koninkrijk. Ze is de oprichter van Maths Solutions, waar ze leerlingen van alle leeftijden, leraren en andere professionals helpt om de uitdagingen van dyscalculie te overwinnen.
 

Voor wie?

Logopedisten, leerondersteuners, zorg- en (taak)leerkrachten
 

Over wie?

6 tot 12 jaar
 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.

Maximum 25 deelnemers

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS