Thema |
Autisme (ASS)
|
Type | Workshop |
Code | 067 |
Wanneer |
29/01/2024 22/02/2024 21/03/2024 22/04/2024 10/06/2024 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 698,00 - € 558,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 15/01/2024 |
Aantal uren vorming | 33,00u |
Autisme (ASS) / kinderen / afstemming / autistisch denken
Tijdens deze vierdaagse workshop (+1 terugkomdag) gaan we dieper in op het informatieverwerkingsmechanisme bij kinderen bij autisme. Dit doen we zowel door de theorie te bespreken als in praktijk te kijken naar het gedrag en de testresultaten van een kind.
Het doel van deze opleiding is om op een korte tijd enerzijds inzicht te krijgen in de manier van denken van deze kinderen. Anderzijds gaan we in op hoe jij als therapeut je gedrag kan afstemmen op de noden van dit kind. Op die manier zorgen we ervoor dat de verbinding met het kind ten volle gewaarborgd kan worden, zodat het behandelingstraject of de testing goed afgestemd verloopt. Om de integratie volkomen mogelijk te maken, opteren we ervoor om tussen de maandelijkse sessie een Zoom-call te organiseren. Doordat er snel feedback volgt, kan je volop aan de slag met de aangeleerde kennis en kan je het echt implementeren.
Dag 1 - ma 29 januari 2024
De eerste dag maken we kennis met de verschillende kaders om naar autisme te kijken, zodat je het gesprek binnen deze kaders met derden kan voeren. De rest van de dag spitsen we ons toe op een eerste deel van het autistische denken: de centrale coherentie. We kijken verder dan het gekende element: samenhang vinden in de wereld. We zoeken verder uit hoe deze is opgebouwd en wat de gevolgen zijn.
Je leert:
Dag 2 - do 22 februari 2024
De tweede dag maken we kennis met het stuk van de Theory of Mind. Dit stuk wordt meestal gelijkgestemd met het zich kunnen verplaatsen in een ander persoon, maar dit is slechts een eindstation van processen die verscholen zitten achter deze Theory of Mind. Op dit moment wordt de focus ook gelegd op de nieuwste inzichten van de predictive mind, het voorspellende brein.
Je leert:
Dag 3 - do 21 maart 2024
De derde dag verleggen we onze aandacht naar elementen van de executieve functies. We bekijken hoe deze voor kinderen/jongeren met autisme op een verschillende manier verlopen. Hier blijven we niet steken bij de gekende elementen, maar zoomen we weer een laag dieper in, namelijk op de cognitieve vaardigheden.
Je leert:
Dag 4 - ma 22 april 2024
Op deze laatste dag van het traject zoomen we in op de sensorische prikkelverwerking bij kinderen met autisme. We kijken naar tien verschillende sensorische kanalen die bepalend zijn en deze plaatsen we in kaders van hypo- en hyperreactiviteit. Door deze kennis mee te nemen in je therapie, ben je in staat om haalbare interventies te nemen voor deze kinderen.
Je leert:
Tijdens de vier dagen werken we niet alleen rond kennisoverdracht, maar ga je in kleine groepen aan de slag. Zo kan de theorie dadelijk omgezet worden in praktijk. Om het geleerde te implementeren in je dagelijkse werking, worden er doorheen het gehele traject opdrachten meegegeven, zodat je diepgang kan brengen in je eigen denkproces.
Terugkomdag - ma 10 juni 2024
Autisme is een complex gegeven. Daarom voorzien we een terugkomdag in deze opleiding. In de voormiddag krijg je nog extra tools aangereikt. In de namiddag volgt er een intervisiemoment met de andere deelnemers. Dit moment geeft je de mogelijkheid om met alle geleerde kennis aan de slag te gaan, binnen je praktijk. Je kan uitproberen, oefenen, ervaren, enz. Op dit moment kan je al je vragen stellen op een dieper niveau en vanuit een grotere ervaring. Daarom vindt het terugkommoment pas in juni plaats.
Deze terugkomdag is belangrijk om te volgen. Je wordt daarom ook extra beloond met gratis toegang tot de opname van het webinar ‘sociaal emotionele ontwikkeling bij kinderen met autisme’.
Adi Van den Brande
Postgraduaat autisme
Oprichtster van 'Het Lampje', Adviesbureau Autisme met specialisatie hoogbegaafdheid - Leerkracht IBSO Woudlucht - Autiwerking - Auteur van 'Toolbox: het autistische denken'
Voor beoefenaars van een gezondheidszorgberoep uit Centra voor Ambulante Revalidatie of aanverwante sectoren, zorgleerkrachten, leerlingbegeleiders, CLB-medewerkers, leerondersteuners en begeleiders in de zorg. Geen voorkennis van autisme noodzakelijk.
Kinderen en jongeren met autisme
Documentatie, broodjes en koffiepauzes inbegrepen.
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond autisme (ASS)? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.