Thema |
Spraak en taal
|
Type | Workshop |
Code | 061 |
Wanneer |
04/07/2024 05/07/2024 28/10/2024 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 420,00 - € 336,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 28/06/2024 |
Aantal uren vorming | 18,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Broddelen / broddel-stotteren / stotter-broddelen / diagnostiek / behandelplan en -doelen / therapieprincipes
Kenneth O. St. Louis (2013) spreekt van een ‘syndroom’ wanneer hij het over broddelen heeft. Als we de literatuur bestuderen, vinden we essentiële, facultatieve en bijkomende kenmerken van broddelen. Deze workshop vertrekt vanuit een theoretisch maar praktisch denkkader. We vergelijken broddelen met stotteren. Wat overlappende kenmerken tussen de twee betreft, spreken we van een continuïteitstheorie.
In deze workshop passen we de theoretische inzichten toe op een denkkader voor diagnostiek. We concretiseren onderzoekstaken in detail aan de hand van 2 modelcasussen (een lagereschoolkind en een jongvolwassene). Jij brengt als deelnemer een eigen cliënt in als uitgangspunt, bij wie het (differentiaal)onderzoek nadien ook uitgevoerd zal worden. We gebruiken het ICF als leidraad en stellen op basis daarvan het behandelplan concreet op.
We leiden vanuit de resultaten van het onderzoek accenten af voor de behandeling en selecteren behandeldoelen. Die laatste linken we ook aan de recente wetenschappelijke evidentie. We werken enkele therapiesessies concreet uit met de focus op lagereschoolkinderen en volwassenen. Vervolgens pas je de inzichten als deelnemer toe op je eigen casus.
Na de tweedaagse in juli is er een terugkomdag op maandag 28 oktober 2024. Op die terugkomdag worden probleemoplossende werkvormen ingezet met betrekking tot jullie casus.
Voorbereiding op de workshop:
1. Leeftijd van aanmelding en onderzoek. Therapieduur tot op heden. Gaat het over een cliënt die niet meer in behandeling is, vermeld dan de einddatum van de therapie.
2. Maak een lijstje van de onderzoeksactiviteiten die je deed (geen probleem als die (nog) niets met de diagnose broddelen te maken hebben). Gewoon de naam van de onderzoeken is voldoende.
3. Maak een kort lijstje van wat je in therapie al probeerde (heel kort) en evalueer als volgt: geen effect, beperkt effect, goed en blijvend effect
4. Formuleer kort welke vraag je over je casus hebt, wat wil je m.b.t. je casus via de workshop te weten komen, wat zijn je leernoden bij deze casus?
5. Als je een ingevuld ICF-schema hebt, anonimiseer (initialen) en stuur ook door. Heb je dat niet dan hoef je het niet perse tegen de workshop te maken.
Veerle Waelkens
Arteveldehogeschool, ECSF en privépraktijk
Logopedist en stottertherapeut
Veerle heeft sinds 2005 een praktijk voor stotteren/broddelen, spreekangst en complexe spraakstoornissen. Ze is lector aan de opleiding Logopedie van de Arteveldehogeschool (Gent) en ECSF (European Clinical Specialization Fluency). Haar roots liggen in de revalidatiesector, waar ze 17 jaar werkte.
Voor stottertherapeuten - logopedisten die personen met broddelen of broddel-stotteren behandelen.
3 tot 65+ jaar
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond spraak en taal? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.