Begrijpend lezen remediëren bij kinderen vanaf de vierde klas

Thema's
Leerstoornis
Spraak en taal
Type Studiedag
Code 111
Wanneer 11/04/2024
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 122,00 - € 105,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 10/04/2024
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Trefwoorden

Begrijpend lezen / talige vaardigheden / strategieën / programma’s
 

Inhoud

Als we er even bij stilstaan, is lezen een vreemde bezigheid. Neem nu deze tekens: ????????

Voor een Tibetaan geven ze duidelijk een hotel aan, voor ons zijn ze het onleesbaar. Maar zelfs al is de tekst ‘leesbaar’, is hij nog niet altijd nuttig. Zo zal ieder van ons smetnuti* zonder veel moeite kunnen verklanken, maar we worden er niet wijzer van. Lezen is het ontcijferen van betekenisvolle tekens met de bedoeling om de oorspronkelijke boodschap te achterhalen. In die zin dient het technisch lezen het hogere doel … begrijpen wat je leest. Kinderen hebben vaak al een hele klus aan het verklanken van letters. Het begrijpend lezen is dan al helemaal geen evidentie.

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat begrijpend lezen een mix is van enerzijds talige vaardigheden en anderzijds strategieën. We bespreken de verschillende standpunten maar doen dat steeds vanuit hun consequentie voor het kind dat we willen helpen. Als een onderzoek bijvoorbeeld stelt dat het onderscheiden van hoofdgedachte en bijgedachte belangrijk is … hoe brengen wij een kind dan zo ver om dat ook te kunnen? Daarvoor koppel ik elementen uit bestaande programma’s voor begrijpend lezen aan elementen uit de taalbegeleiding en aan ervaringen uit de praktijk.

* Smetnuti = Servokroatisch voor ‘begrijpen’
 

Door wie?

Hilde Heuninck 
Logopedist

Al meer dan 35 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dat inzicht in te oefenen. Meer info via www.hildeheuninck.be.
 

Voor wie?

Deze studiedag is bedoeld voor begeleiders van kinderen met moeilijkheden. Aangezien zij in de eerste jaren vaak sterk moeten inzetten op het technische aspect van het lezen, focussen we ons tijdens deze studiedag op kinderen vanaf de vierde klas t.e.m. de eerste graad van het secundair onderwijs.
 

Over wie?

6 tot 12 jaar
 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS