De impact van meertaligheid op het rekenen

Thema
Leerstoornis
Type Studiedag
Code 107
Wanneer 03/11/2023
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 117,00 - € 101,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 02/11/2023
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Trefwoorden

Rekenproblemen / meertaligheid / moeder- en rekentaal / thuiscontext
 

Inhoud

Meertaligheid kan een enorme meerwaarde zijn … maar ook een stevige hindernis bij het opnemen van leerinhouden. Meertaligheid op zich maakt niet dat een kind zwakker gaat rekenen. En toch merken leerkrachten moeilijkheden op die minder uitgesproken bij eentalige kinderen voorkomen.

Eerst staan we stil bij de vraag welke aspecten maken dat meertalige kinderen het in de ontwikkeling van de communicatieve vaardigheden vaak zo moeilijk hebben. Vervolgens vertrekken we bij het rekenen in de eerste graad van de reguliere basisschool. Wat verwachten we van de leerlingen in het eerste en tweede leerjaar? Welke moeilijkheden ondervinden meertalige kinderen - omwille van hun meertaligheid - daarbij? En vooral … wat kunnen we daaraan doen?

In een derde deel van de studiedag doen we de oefening opnieuw voor de tweede en derde graad van de basisschool. Hoe krijgen we anderstalige nieuwkomers zo ver dat we hen vraagstukken kunnen laten oplossen? Wat doen we met kinderen die in hun thuisland (of van hun ouders) andere oplossingsstrategieën leerden dan degene die wij logisch vinden? En hoe kan je de instructie aan een klasgroep zo aanpakken dat alle kinderen zich blijven inspannen om te luisteren?
 

Door wie?

Hilde Heuninck
Logopedist

Al meer dan 35 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dat inzicht in te oefenen. Meer info via www.hildeheuninck.be.
 

Voor wie?

Therapeuten, zorg- en taakleerkrachten die rekenzwakke meertalige kinderen begeleiden.
 

Over wie?

Meertalige kinderen uit het basisonderwijs met rekenproblemen
 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag).
Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS