Thema |
(Psycho)motoriek
|
Type | Symposium |
Code | 102 |
Wanneer |
08/06/2023 |
Uur |
09:30u tot 16:15u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 140,00 - € 120,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 07/06/2023 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
In deze digitale wereld blijft schrijven een belangrijke vaardigheid. Zowel kleuters als lagereschoolkinderen krijgen hierover basisvaardigheden aangeleerd. Dit loopt echter niet altijd zo vanzelfsprekend, al zeker niet bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen of een complexe problematiek. Het proces van leren schrijven verloopt dan ook niet zonder hindernissen, zowel voor het kind, de ouders, de leerkracht als de betrokken therapeuten.
Tijdens dit symposium wordt niet ingegaan op het leren van de schrijfvaardigheid op zich, maar wel hoe we er kunnen voor zorgen dat we het kind en zijn/haar omgeving blijven stimuleren met één doel voor ogen: participatie! We gaan na hoe en wanneer compenserende maatregelen doelgericht en bewust toegepast kunnen worden, zodat de leerkansen niet beperkt worden maar juist vergroot. Dit betekent maatwerk voor elk kind waarbij samenwerking tussen kind, ouders, school en therapeut centraal staat.
Maak je klaar voor een boeiende dag met recente wetenschappelijke inzichten! Je wordt ook actief uitgedaagd om na te gaan hoe jij hiermee aan de slag kan in de praktijk. Op het programma staan onder andere: een getuigenis, uiteenlopende casusrondes, een panelgesprek, uitwisselingsmoment en zo veel meer!
Anneloes Overvelde - Kinderfysiotherapeut en auteur van het boek 'Aan de slag met handschriftonderwijs' (Boom Uitgevers Amsterdam). Ook is zij mede-auteur van de evidence-based groepsgerichte aanpak Samen aan de Slag met Schrijven' (SASS). Binnenkort verschijnt het boek 'Typ jij blind? Aan de slag in het basisonderwijs' (Boom test onderwijs) met daarin een hoofdstuk van haar hand over de keuzes rondom schrijven met de hand en blind typen.
Nathalie Vanassche - CAR Ter Kouter Deinze en VIVES Brugge
Ergotherapeut en gastdocent in de opleiding ergotherapie
Griet Dewitte - UZ Gent (Referentiecentrum Autisme Gent, het Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen)
& UGent, opleiding revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
Pediatrisch kinesitherapeut
Karen Van Dyck - Psychomotorisch therapeut in privépraktijk - Psychotherapeut in opleiding - Erkend auti- en gedragscoach - Ondersteuningsetwerk Expant 24 (Voorheen GON-coördinatie type 3 - type 9) - Gastspreker bij verschillende organisaties
Kinderen van 6-12 jaar met schrijfproblemen
Therapeuten, ondersteuners, zorgcoördinatoren, leerkrachten (buitengewoon) onderwijs die werken met kinderen van 6-12 jaar met schrijfproblemen.
09:00 |
Onthaal |
09:30 |
Inleiding |
09:40 – 10:00 |
Getuigenis |
10:00 – 11:00 |
Keynote – Anneloes Overvelde Inhoud: Schrijven met de hand en typen zijn vaardigheden van deze tijd. Wat zegt de literatuur over schrijven met de hand in relatie tot typen? Is het van belang om beide vaardigheden aan te leren? Welke keuzes maak je bij het aanleren en bij de verschillende schrijftaken op school? En wat is bekend over het verloop van deze processen bij neurospeciale kinderen? Deze onderwerpen komen aan bod en aan de hand van praktische oefeningen gaan we met elkaar in gesprek over de toepassingsmogelijkheden van compenserende middelen. Neem je laptop en pen/potlood en papier mee! |
11:00 – 11:30 |
Pauze |
11:30 – 12:30 |
Casusronde 1: Hoogbegaafd meisje van het 3de leerjaar met DCD Kindje van een 4e leerjaar (dyslexie, dyscalculie, kenmerken DCD) Kindje 5de of 6de leerjaar met focus op de overgang naar het middelbaar onderwijs (vanuit ervaringen ondersteuner in het onderwijs en therapeut). Begeleiding door Nathalie Vanassche, Griet Dewitte en Karen Van Dyck |
12:30 – 13:30 |
Middagpauze |
13:30 – 14:30 |
Casusronde 2: Hoogbegaafd meisje van het 3de leerjaar met DCD Kindje van een 4e leerjaar (dyslexie, dyscalculie, kenmerken DCD) Kindje 5de of 6de leerjaar met focus op de overgang naar het middelbaar onderwijs (vanuit ervaringen ondersteuner in het onderwijs en therapeut). Begeleiding door Nathalie Vanassche, Griet Dewitte en Karen Van Dyck |
14:30 – 14:45 |
Pauze |
14:45 – 15:45 |
Panelgesprek met ouders, zorgcoördinatoren, therapeuten, ervaringsdeskundige (samenstelling onder voorbehoud) |
15:45 – 16:15 |
Take-at-home message: componenten van een goed schrijfprogramma - Anneloes Overvelde |
Dit symposium gaat door op donderdag 8 juni 2023 in de lokalen van Sig te Gijzegem.
Maximum aantal deelnemers: 120
Maximum aantal deelnemers per casusronde: 40
Deelnemersmap en catering zijn inbegrepen.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.