Symposium schrijfmotoriek - Pen, papier,... participatie!

Hoe de participatie verhogen bij kinderen met schrijfproblemen
Thema
(Psycho)motoriek
Type Symposium
Code 102
Wanneer 08/06/2023
Uur 09:30u tot 16:15u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 140,00 - € 120,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 07/06/2023
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Accreditatie bij Pro-Q-Kiné

  • Pro-Q-Kine, Kwaliteitsbevordering voor Kinesitherapeuten PQK - Regionale symposia, nationale symposia: 12 geaccrediteerde punten

Inhoud

In deze digitale wereld blijft schrijven een belangrijke vaardigheid. Zowel kleuters als lagereschoolkinderen krijgen hierover basisvaardigheden aangeleerd. Dit loopt echter niet altijd zo vanzelfsprekend, al zeker niet bij kinderen met ontwikkelingsstoornissen of een complexe problematiek. Het proces van leren schrijven verloopt dan ook niet zonder hindernissen, zowel voor het kind, de ouders, de leerkracht als de betrokken therapeuten.


Tijdens dit symposium wordt niet ingegaan op het leren van de schrijfvaardigheid op zich, maar wel hoe we er kunnen voor zorgen dat we het kind en zijn/haar omgeving blijven stimuleren met één doel voor ogen: participatie! We gaan na hoe en wanneer compenserende maatregelen doelgericht en bewust toegepast kunnen worden, zodat de leerkansen niet beperkt worden maar juist vergroot. Dit betekent maatwerk voor elk kind waarbij samenwerking tussen kind, ouders, school en therapeut centraal staat.


Maak je klaar voor een boeiende dag met recente wetenschappelijke inzichten! Je wordt ook actief uitgedaagd om na te gaan hoe jij hiermee aan de slag kan in de praktijk. Op het programma staan onder andere: een getuigenis, uiteenlopende casusrondes, een panelgesprek, uitwisselingsmoment en zo veel meer!

 

Inschrijvingsprocedure

  1. Wanneer je je inschrijft voor dit symposium, ontvang je een bevestiging en een factuur per e-mail. 
  2. Ten laatste 2 weken voor het event sturen we je een e-mail met een link naar een onlineformulier. Aan de hand van dit online formulier kan je twee keuzes maken uit de drie casussen.
  3. Je voorkeuren worden dan verwerkt. Mochten zich hier onduidelijkheden voordoen, dan neemt een Sig-medewerker contact op.
     

Door wie?

Anneloes Overvelde - Kinderfysiotherapeut en auteur van het boek 'Aan de slag met handschriftonderwijs' (Boom Uitgevers Amsterdam). Ook is zij mede-auteur van de evidence-based groepsgerichte aanpak Samen aan de Slag met Schrijven' (SASS). Binnenkort verschijnt het boek 'Typ jij blind? Aan de slag in het basisonderwijs' (Boom test onderwijs) met daarin een hoofdstuk van haar hand over de keuzes rondom schrijven met de hand en blind typen.

Nathalie Vanassche - CAR Ter Kouter Deinze en VIVES Brugge
Ergotherapeut en gastdocent in de opleiding ergotherapie

Griet Dewitte - UZ Gent (Referentiecentrum Autisme Gent, het Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen)
& UGent, opleiding revalidatiewetenschappen en kinesitherapie
Pediatrisch kinesitherapeut

Karen Van Dyck - Psychomotorisch therapeut in privépraktijk - Psychotherapeut in opleiding - Erkend auti- en gedragscoach - Ondersteuningsetwerk Expant 24 (Voorheen GON-coördinatie type 3 - type 9) - Gastspreker bij verschillende organisaties

 

Over wie?

Kinderen van 6-12 jaar met schrijfproblemen
 

Voor wie?

Therapeuten, ondersteuners, zorgcoördinatoren, leerkrachten (buitengewoon) onderwijs die werken met kinderen van 6-12 jaar met schrijfproblemen.
 

Programma

09:00

Onthaal                     

09:30

Inleiding        

09:40 – 10:00

Getuigenis

10:00 – 11:00

Keynote – Anneloes Overvelde

Inhoud: Schrijven met de hand en typen zijn vaardigheden van deze tijd. Wat zegt de literatuur over schrijven met de hand in relatie tot typen? Is het van belang om beide vaardigheden aan te leren? Welke keuzes maak je bij het aanleren en bij de verschillende schrijftaken op school? En wat is bekend over het verloop van deze processen bij neurospeciale kinderen?

Deze onderwerpen komen aan bod en aan de hand van praktische oefeningen gaan we met elkaar in gesprek over de toepassingsmogelijkheden van compenserende middelen. Neem je laptop en pen/potlood en papier mee!

11:00 – 11:30

Pauze

11:30 – 12:30

Casusronde 1:

Hoogbegaafd meisje van het 3de leerjaar met DCD

Kindje van een 4e leerjaar (dyslexie, dyscalculie, kenmerken DCD)

Kindje 5de of 6de leerjaar met focus op de overgang naar het middelbaar onderwijs (vanuit ervaringen ondersteuner in het onderwijs en therapeut).

Begeleiding door Nathalie Vanassche, Griet Dewitte en Karen Van Dyck

12:30 – 13:30

Middagpauze

13:30 – 14:30

Casusronde 2:

Hoogbegaafd meisje van het 3de leerjaar met DCD

Kindje van een 4e leerjaar (dyslexie, dyscalculie, kenmerken DCD)

Kindje 5de of 6de leerjaar met focus op de overgang naar het middelbaar onderwijs (vanuit ervaringen ondersteuner in het onderwijs en therapeut).

Begeleiding door Nathalie Vanassche, Griet Dewitte en Karen Van Dyck

14:30 – 14:45

Pauze

14:45 – 15:45

Panelgesprek met ouders, zorgcoördinatoren, therapeuten, ervaringsdeskundige (samenstelling onder voorbehoud)

15:45 – 16:15

Take-at-home message: componenten van een goed schrijfprogramma - Anneloes Overvelde

 

Praktisch

Dit symposium gaat door op donderdag 8 juni 2023 in de lokalen van Sig te Gijzegem.

Maximum aantal deelnemers: 120

Maximum aantal deelnemers per casusronde: 40

Deelnemersmap en catering zijn inbegrepen.

Accreditatie bij Pro-Q-Kiné (12 punten)


 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS