De impact van meertaligheid op het rekenen

Thema
Leerstoornis
Type Studiedag
Code 033
Wanneer 12/05/2023
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 117,00 - € 101,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 12/04/2023
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

Trefwoorden

Rekenproblemen / meertaligheid / moeder- en rekentaal / thuiscontext

 

Inhoud

Beeld je in … je leefde negen jaar in barre omstandigheden en plots katapulteert het leven je in een ander land, met een andere taal, met totaal andere gewoontes. Natuurlijk zijn er lieve mensen en is het leuk om met andere kinderen te ravotten, maar tegelijkertijd is het zo ontzettend verwarrend dat niets meer is zoals het was. Wij weten dat deze kinderen heel erg gebaat zijn met een warme, degelijke, constructieve begeleiding. Maar leerkrachten hebben ook maar twee handen en mogelijk één vertaaltool. Sommige van deze kinderen komen in logopedische handen, hetzij in een zelfstandige praktijk, hetzij in de zorg, hetzij in een CAR-werking. Wat kunnen wij als logopedisten voor deze kinderen (en hun leerkrachten) betekenen? 

Tijdens deze studiedag bespreken we de impact van meertaligheid op het rekenen, maar wel met de volgende begrenzing:

  • We zetten de kinderen centraal die geen taalstoornis hebben, maar wel als anderstalige nieuwkomer instromen. Uiteraard geldt veel van wat we hierover vertellen ook voor de meertalige kinderen die hier al langer wonen. 
  • We bespreken rekentopics uit de zes leerjaren van de basisschool.
  • We gaan dieper in op specifiek logopedische aspecten van de begeleiding.

Opbouw van de studiedag

We bekijken de problematiek vanuit vier invalshoeken:

  1. Invalshoek taal: Welke impact heeft de moedertaal op de mogelijkheden om onze rekentaal op te nemen? Het gaat hier om de typische fonologische, morfologische en syntactische aspecten van de moedertaal. Als je bijvoorbeeld in je eigen taal geen dubbele medeklinkers hebt, hoe krijg je dan nog ‘twintig’ uitgesproken … Eenzelfde probleem stelt zich met het vormen van woorden en zinnen, zowel begrijpend als expressief.
  2. Invalshoek rekenen: Welke moeilijkheden kunnen we op het gebied van rekentaal, procedures, specifieke naamgeving verwachten?
  3. Invalshoek thuiscultuur: Ook dat aspect speelt een rol. Welke procedures bij rekenen zijn er al opgebouwd, hoe wordt over ‘leren’ gedacht, enz.?
  4. Tot slot bekijken we ook wat er al bestaat: welk warm water moeten we niet meer uitvinden?

 

Door wie?

Hilde Heuninck
Logopedist

Al meer dan 35 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen. Meer info: www.hildeheuninck.be

 

Voor wie?

Therapeuten, zorg- en taakleerkrachten die rekenzwakke meertalige kinderen begeleiden
 

Over wie?

Meertalige kinderen uit het basisonderwijs met rekenproblemen
 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS