Thema |
Werken met de context
|
Type | Workshop |
Code | 009 |
Wanneer |
20/03/2023 30/03/2023 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 311,00 - € 249,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 06/03/2023 |
Aantal uren vorming | 12,00u |
Deze vorming is geannuleerd.
Effectvolle adviezen - contextgericht werken - interacties
Deze workshop richt zich tot iedereen die betrokken is op kinderen/jongeren met specifieke noden in gezins- en/of onderwijscontext. We denken aan zorgleerkrachten en -coördinatoren, ondersteuners, leerlingbegeleiders, pedagogen, psychologen, maatschappelijk werkers, enz.
Deze workshop gaat over deze kinderen. Doorheen de jaren is er in de hulpverlening aan kinderen en jongeren - langzaam maar zeker - een verschuiving van de focus opgetreden. Het individu is niet langer het ‘target’ van de behandeling. Maar wel de interacties tussen het kind/jongere enerzijds en de context waarin het probleem zich manifesteert - nl. gezin en school – vormen de focus. Onderzoek toont namelijk aan dat het effect van een 'geïsoleerde' behandeling snel wegkwijnt kort nadat deze stopgezet wordt. Aan de andere kant is het zo dat adviezen en bijsturingen die rekening houden met de gezins- en schoolcontext veel langer beklijven.
Betere adviezen, niet omwille van de spitsvondigheid waarmee ze tot stand kwamen, maar wel omdat ze beter aansluiten bij de mogelijkheden en beperkingen, de gewoonten en rituelen, de kracht en de onmacht van alle betrokkenen.
Effectvolle adviezen komen vrijwel nooit tot stand vanuit een communicatief éénrichtingsverkeer. In een goed advies is de inbreng van alle partners namelijk verweven, waardoor de herkenbaarheid voor de ontvangers vergroot.
Dag 1: gezinsgericht handelen. Tijdens deze dag leren we hoe we vanaf de aanmelding tot en met de volledige adviesfase de gezinsinbreng kunnen valideren.
Dag 2: schoolgericht handelen. Tijdens deze dag leren we hoe we vanaf de aanmelding tot en met de volledige adviesfase de schoolinbreng kunnen valideren.
Aanpak:
Voormiddag: uitdiepen van het theoretisch kader
Namiddag: ruimte voor praktijktoepassingen
Maurits Wysmans is voormalig opleidingsverantwoordelijke aan de UCLL Sociale Readaptatiewetenschappen: kinderen, jongeren en welzijn. Hij beschikt over veel praktijkervaring op het terrein van opvoedings- en gedragsproblemen en is daarnaast auteur van diverse artikels en co-auteur van het boek ‘Praten met ouders’ (Lannoo Campus). Hij verzorgt lezingen en opleidingen in binnen- en buitenland.
Voor professionele hulpverleners die werken met kinderen en jongeren, hun gezin en schoolcontext
Kinderen en jongeren met gedragsproblemen
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Min. 15, max. 25 deelnemers
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond ADHD en gedragsproblemen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.
Deze vorming is geannuleerd.