De impact van zwakke executieve functies op het leervermogen via spel mediëren

Thema
Leerstoornis
Type Studiedag
Code 167
Wanneer 16/12/2022
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 106,00 - € 91,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 15/12/2022
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Trefwoorden

Rekenproblemen en -begeleiding - basisonderwijs - executieve functies - therapeutisch spel - therapie

 

Inhoud

Wie met leerzwakke kinderen werkt, herkent het allicht. Het percentiel dat een kind op een leertest haalt, vertelt iets over zijn niveau, maar niets over de manier waarop dit specifieke kind te werk gaat. Want, waar Jan zodanig bevriest dat hij gewoonweg niet aan oefeningen begint, schiet Mieke er in brokkenvaart overheen. En waar Elisa geen enkel stapje kan overslaan, denkt Ibrahim er niet aan om een plan te maken. De leerstijl van ieder kind is anders. En die leerstijl wordt in sterke mate bepaalt door de kracht en de kenmerken van de interne coach die iedereen ‘aan het leven’ ontwikkelt. Ergens in onze frontaalkwab ontwikkelen zich met vallen en opstaan executieve functies. Die functies kunnen het leerproces ondersteunen of saboteren, zonder dat het kind hier grip op heeft.

Leermoeilijkheden verdwijnen niet door het oefenen van executieve functies, maar als wij als begeleiders rekening houden met de heel specifieke cocktail in het hoofdje van het kind en her en der een beetje bijschaven, bijsturen, mediëren … dan vorderen we sneller en verder. Alleen is dat niet zo makkelijk. Zoals gezegd, veel van die functies opereren onder de radar. Natuurlijk zeggen we Mieke om trager te werken en beter op te letten. Zolang we in de buurt zijn, zal ze dat dapper (en allicht met wat tegenzin) proberen. Maar eenmaal we uit het zicht zijn, neemt de oude coach het weer over. 

En dan komt het spel - vaak het denkspel - op de voorgrond. Kinderen zijn (bijna altijd) intrinsiek gemotiveerd om te spelen. Veel spellen kunnen zo ‘gemanipuleerd’ worden dat ze een specifieke executieve functie trainen. Als we er dan voor zorgen dat het kind succeservaringen opdoet en als we er ook voor zorgen dat het kind zich hier superbewust van wordt, dan hebben we een bodem gecreëerd waarop we verder kunnen bouwen.

Hoe we dat doen, komt aan bod tijdens deze studiedag. We bespreken:

  • de wetenschappelijke achtergronden van de executieve functies
  • de link met de leerstoornissen (in welke grondhouding, fout, opmerking … herken je sterktes en zwaktes van executieve functies)
  • de kracht van spellen
  • hoe we spellen en de bijhorende spelregels zo kunnen aanpassen dat ze het leertraject van het individuele kind ondersteunen.

 

Door wie?

Hilde Heuninck
Logopedist

Al meer dan 35 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen. Meer info: www.hildeheuninck.be

 

Voor wie?

Therapeuten, zorg- en taakleerkrachten die in hun praktijk leerzwakke kinderen begeleiden
 

Over wie?

Kinderen met leermoeilijkheden waarbij u executieve functies wil stimuleren
 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 -tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.


 

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS