Thema's |
Algemeen
Autisme (ASS)
Verstandelijke beperking
|
Type | Studiedag |
Code | 154 |
Wanneer |
15/11/2022 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 106,00 - € 91,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 01/11/2022 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Ondersteunde communicatie - visualisaties - communicatieve beperking
Taal is vluchtig, zeker voor personen bij wie de verbale communicatie moeilijk verloopt. Het gebruik van visualisaties (pictogrammen, foto's, tekeningen of concrete voorwerpen) helpt communicatie toegankelijker en begrijpbaar te maken.
Tijdens deze praktijkgerichte studiedag gaan we niet in op verschillende taalstoornissen en richten we ons niet specifiek tot een bepaalde doelgroep, maar bekijken we samen met de deelnemers hoe visualisaties ingezet kunnen worden voor de eigen doelgroep. We illustreren zoveel mogelijk met praktijkvoorbeelden en demonstreren heel wat bestaand of uitgewerkt materiaal. We besteden aandacht aan de verschillende gebruiksmogelijkheden van visualisaties: de criteria en voorwaarden, de mogelijke visualisatievormen, de materiaalkeuze, de valkuilen en uitdagingen, visualiseren bij personen met ASS en laagtaalvaardige cliënten.
Via praktische voorbeelden gaan we ook dieper in op bestaande visualisatiesystemen en bekijken we hoe deze op maat van de cliënt uitgewerkt en gebruikt kunnen worden.
Specifieke vragen over het werken met visualisaties kunnen vooraf doorgegeven worden via chrisderijdt@gmail.com, zodat er tijdens de vorming dieper ingegaan kan worden op deze vragen om een ‘antwoord-op-maat’ te bieden en je zelf tijdens de oefensessie hiervoor materiaal kan ontwikkelen, zodat niet alleen kennis, ervaringen en expertise maar ook materiaal uitgewisseld kan worden.
Chris De Rijdt
HoGent
Orthopedagoog en praktijklector
Chris specialiseerde zich in het werken met visualisaties bij personen met een verstandelijke beperking. Verder is ze (co)auteur van ‘Ondersteunend communiceren: werken met visualisaties’, ‘Ondersteunend communiceren bij dementie’ en ‘Visualiseer wat werkt: praktijkboek over oplossingsgericht werken en visualisaties bij mensen met een verstandelijke beperking’.
Hulpverleners en (zorg)leerkrachten die werken met kinderen met een communicatieve beperking
Kinderen van 3 tot 12 jaar met een communicatieve beperking
Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Minimum 12, maximum 30 deelnemers
Delen
Inschrijven