Ondersteunde communicatie met visualisaties bij kinderen met een communicatieve beperking

Thema's
Algemeen
Autisme (ASS)
Verstandelijke beperking
Type Studiedag
Code 154
Wanneer 15/11/2022
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 106,00 - € 91,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 01/11/2022
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming
Inschrijven PRINT
Extra info

Trefwoorden

Ondersteunde communicatie - visualisaties - communicatieve beperking
 

Inhoud

Taal is vluchtig, zeker voor personen bij wie de verbale communicatie moeilijk verloopt. Het gebruik van visualisaties (pictogrammen, foto's, tekeningen of concrete voorwerpen) helpt communicatie toegankelijker en begrijpbaar te maken.  

Tijdens deze praktijkgerichte studiedag gaan we niet in op verschillende taalstoornissen en richten we ons niet specifiek tot een bepaalde doelgroep, maar bekijken we samen met de deelnemers hoe visualisaties ingezet kunnen worden voor de eigen doelgroep. We illustreren zoveel mogelijk met praktijkvoorbeelden en demonstreren heel wat bestaand of uitgewerkt materiaal. We besteden aandacht aan de verschillende gebruiksmogelijkheden van visualisaties: de criteria en voorwaarden, de mogelijke visualisatievormen, de materiaalkeuze, de valkuilen en uitdagingen, visualiseren bij personen met ASS en laagtaalvaardige cliënten.

Via praktische voorbeelden gaan we ook dieper in op bestaande visualisatiesystemen en bekijken we hoe deze op maat van de cliënt uitgewerkt en gebruikt kunnen worden. 

Specifieke vragen over het werken met visualisaties kunnen vooraf doorgegeven worden via chrisderijdt@gmail.com, zodat er tijdens de vorming dieper ingegaan kan worden op deze vragen om een ‘antwoord-op-maat’ te bieden en je zelf tijdens de oefensessie hiervoor materiaal kan ontwikkelen, zodat niet alleen kennis, ervaringen en expertise maar ook materiaal uitgewisseld kan worden. 

 

Door wie?

Chris De Rijdt
HoGent
Orthopedagoog en praktijklector

Chris specialiseerde zich in het werken met visualisaties bij personen met een verstandelijke beperking. Verder is ze (co)auteur van ‘Ondersteunend communiceren: werken met visualisaties’, ‘Ondersteunend communiceren bij dementie’ en ‘Visualiseer wat werkt: praktijkboek over oplossingsgericht werken en visualisaties bij mensen met een verstandelijke beperking’.

 

Voor wie?

Hulpverleners en (zorg)leerkrachten die werken met kinderen met een communicatieve beperking

 

Over wie?

Kinderen van 3 tot 12 jaar met een communicatieve beperking

 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen

Minimum 12, maximum 30 deelnemers

 

 

 

 

Delen

Inschrijven
CONTACTEER ONS