Hoe leer je kinderen met schrijfproblemen vlot schrijven?

Thema
(Psycho)motoriek
Type Studiedag
Code 035
Wanneer 14/04/2022
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 106,00 - € 91,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 12/04/2022
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

PRINT
Extra info

 

Trefwoorden

Schrijfmethodiek / schrijfproblemen / taakgericht / onderwijs / therapie
 

Inhoud

Volgens de evidence-based richtlijnen heeft ruim 30 procent van de kinderen problemen met het leren schrijven. Een groot deel van deze kinderen wordt vlot geholpen, maar 12 tot 27 procent wordt gediagnostiseerd met een schrijfstoornis (Oevervelde e.a., 2011). Voor kinderen die het voorbereidend schrijven (kleuter) en het aanvankelijk schrijven (1ste graad lager onderwijs) moeilijk aanleren en automatiseren, werkte de gastspreekster van deze studiedag een eigen methodiek uit.

Tijdens deze studiedag leer je de richtlijnen voor (motorische) schrijfproblemen kennen. Je leert volgens deze richtlijnen denken en handelen. Je denkt na over klasdifferentiatie. Je maakt kennis met de voorgestelde methodiek en wordt aan het denken gezet om deze te gebruiken in je werkcontext.

We werken met voorbeelden uit de praktijk en gaan in op concrete vragen van de deelnemers.

Het is de bedoeling er een interactieve studiedag van te maken.
 

Door wie?

Isabelle Vandevyvere
Arteveldehogeschool Gent & eigen ergo-praktijk
Ergotherapeut

www.groeiennaarjezelf.be


Voor wie?

Voor zorgverleners, therapeuten en leerkrachten die (motorische) schrijfproblemen bij kinderen doeltreffend willen aanpakken
 

Over wie?

3 - 12 jaar
 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen

Delen

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS