Thema |
(Psycho)motoriek
|
Type | Studiedag |
Code | 092 |
Wanneer |
06/07/2021 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 104,00 - € 89,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 02/07/2021 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
(Zintuiglijke) prikkelverwerking / zelfregulerend gedrag / oefeningen en casussen
Tijdens deze studiedag bekijken we de prikkelverwerking van kinderen en jongeren in relatie tot onderwijsgerichte vaardigheden en gedrag. We vertrekken vanuit verschillende denkconcepten o.a. kwadranten, het model ‘Werken met aandacht’ en mogelijke zintuiglijke stijlen.
Vele kinderen en jongeren ervaren voortdurend prikkels die hen onder- of overprikkelen. Het kind tracht dan ook vanuit zijn zintuiglijke prikkelverwerking op een voor hem haalbare manier zijn balans te herstellen door zelfregulerend gedrag en/of gedrag te stellen dat niet altijd even aangenaam wordt ervaren vanuit de (klas)omgeving.
We zoomen in op vier mogelijke kwadranten met het in kaart brengen van kansen- en kwetsbaarhedenprofiel van de leerling, bekijken de 21 zintuiglijke stijlen en de hypo- en hyperresponsiviteit van de zeven zintuigen. Dit oefenen we in a.d.h.v. oefeningen, film- en casusanalyses.
Karen Van Dyck
Psychomotorisch therapeut in privépraktijk
Psychotherapeut in opleiding
Erkend auti- en gedragscoach
Ondersteuningsetwerk VOKAN (Voorheen GON-coördinatie type 3 - type 9)
Gastspreker bij verschillende organisaties
Voor leerkrachten en ondersteuners uit het (buiten)gewoon kleuter-, basis- en secundair onderwijs, en therapeuten uit Centra voor Ambulante Revalidatie en aanverwante sectoren, CLB en begeleiders zowel in zorg als in onderwijs
3 tot 18 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Accreditatie bij PQK
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.