Thema |
Spraak en taal
|
Type | Studiedag vakantie |
Code | 123 |
Wanneer |
31/10/2018 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 23/10/2018 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Taalvaardigheid / taalontwikkelingsstoornis (TOS) / lezen
Via taal begrijpen we de ander en brengen we informatie aan elkaar over. Een goede taalontwikkeling is nodig voor de didactische ontwikkeling. Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben problemen bij het begrijpen van taal en/of bij de productie ervan. De problemen komen in de mondelinge taalproductie voor, maar ook in de schriftelijke taalproductie, dus bij lezen en spellen.
Veel kinderen met een TOS hebben lees- en spellingsproblemen, waarvan een deel van de problemen als dyslexie gediagnosticeerd kan worden. De grenzen tussen de verschillende stoornissen zijn moeilijk te trekken.
Deze studiedag gaat in op de theorie achter het leren van taal in relatie tot lezen. Verder komt aan bod hoe de TOS een invloed kan hebben op het leren lezen en de extra risico’s die kinderen met een fonologische stoornis hierbij lopen. Ook de diagnostiek en behandeling van TOS en lezen in zorg en onderwijs komen aan bod.
Dr. Annette Scheper
Kentalis Academie
Psycholinguïst en senior onderzoeker bij de Programmalijn TOS
Annette werkt evidence based bij kinderen met een TOS en voert wetenschappelijk onderzoek naar taalprofielen (o.a. fonologie, morfosyntaxis, lezen), vertelvaardigheid, executieve functies en effectiviteit van interventies (zoals de Story Grammar Training). Zij is in 2003 gepromoveerd op taalprofielen bij kinderen met psychiatrische stoornissen, zoals ADHD of ASS.
Logopedisten, linguïsten, schoolpsychologen en dyslexiespecialisten
6 - 12 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.