Thema |
ADHD
|
Type | |
Code | 092 |
Wanneer |
04/11/2016 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 77,00 - € 66,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 24/10/2016 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Executieve functies (EF) verwijzen naar een set van cognitieve functies die instaan voor functionele gedachten en gedragingen om toekomstige doelen te bereiken. EF staan centraal in de verklaringsmodellen van verschillende stoornissen (o.a. ADHD). Heel wat EF-trainingen wonnen pijlsnel aan populariteit in de hulpverlening, ondanks enkele fundamentele kritieken (bv. duurzaamheid en transfer van aangeleerde vaardigheden).
Tijdens deze studiedag willen we het EF-concept vanuit drie perspectieven theoretisch analyseren. In een eerste deel bekijken we EF vanuit een multidimensioneel perspectief: we overlopen de vele subcomponenten van de drie centrale EF (werkgeheugen, inhibitie en cognitieve flexibiliteit) en analyseren hun voorspellende waarde op het gedragsmatig, cognitief en sociaal functioneren. In een tweede deel hanteren we een ontwikkelingsgericht perspectief: niet alle EF(-subcomponenten) ontwikkelen zich op hetzelfde moment in de levensloop en aan hetzelfde tempo. In een derde deel voegen we een contextgericht perspectief toe aan onze analyse van EF: recent groeit de aandacht voor de rol van sociaal-demografische factoren, opvoedingsvaardigheden en lichamelijke gezondheid op de ontwikkeling van EF. We geven een overzicht van eigen en internationale onderzoeksbevindingen.
Per deel wordt nagegaan wat de implicaties zijn van de perspectieven voor diagnostiek en behandeling (van ADHD). We spelen hierbij in op de reflectie en actieve participatie van de deelnemers.
Prof. dr. Dieter Baeyens is als klinisch psycholoog verbonden aan de onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek van de KU Leuven. Zijn onderzoeksfocus ligt op interventies bij ADHD en ASS doorheen de ontwikkeling.
Drs. Loren Vandenbroucke is schoolpsycholoog en voert momenteel haar doctoraatsonderzoek uit over de impact van schoolse contextfactoren op de ontwikkeling van EF bij de overgang van kleuter- naar lager onderwijs.
Deze studiedag richt zich op een publiek van hulpverleners (zoals psychiaters, psychologen, orthopedagogen en paramedici) die beroepshalve betrokken zijn bij de diagnostiek en de behandeling van executieve functies bij verschillende stoornissen (zoals ASS en leerstoornissen) in het algemeen en bij ADHD in het bijzonder. Tijdens deze dag zullen vooral kinderen met lagere schoolleeftijd besproken worden, gezien hiervoor de meeste evidentie verzameld werd. Specifieke voorkennis is niet vereist.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Accreditering kan aangevraagd worden i.s.m. de Vereniging van Revalidatieartsen. Wenst u als arts deel te nemen aan deze activiteit, neem dan contact op met jolien.leclercq@sig-net.be.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.