Onverstaanbare kinderen snel en efficiënt beter verstaanbaar maken a.d.h.v. de fonologische methode Hodson & Paden en andere

Code 091
Thema
Spraak en taal
Type
Code 091
Wanneer 04/11/2016
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 77,00 - € 66,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 24/10/2016
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Deze vorming is volzet. We raden u aan om zich in te schrijven op de reservelijst. U wordt als eerste verwittigd als er een plaats vrij komt en als er een herneming wordt gepland.


Inhoud

Tijdens deze studiedag stellen we de fonologische therapie volgens Hodson (& Paden) voor. We illustreren deze uitvoerig met filmpjes en te gebruiken materiaal (via PowerPoint). Aangezien de Nederlandse aanpassing van het onderzoek van Hodson & Paden alleen tijdens de uitgebreide workshop van Imma Muris en Yvonne Draaisma wordt meegegeven, stellen we ze tijdens deze studiedag maar kort voor. Daarom komt aan bod hoe we vanuit een spreekstaal en andere fonologische en fonetische articulatieonderzoeken (AFPO, NAO, AO, SKO) behandeldoelen kunnen opstellen.

We schetsen het belang van het trainen van het fonologisch bewustzijn en werken dit praktisch uit. Terloops geven we ook enkele ideeën mee uit Prompt (articulatietherapie vanuit tactiel-kinesthetische input) en leggen we linken met problemen waarop je bij ernstige verstaanbaarheidsproblemen kan botsen: auditieve verwerkingsproblemen, voedingsproblemen, stotteren, spraakontwikkelingsdyspraxie, nasaliteit, ADHD en ASS. We staan stil bij het feit dat alleen spraakgerelateerde mondmotorische oefeningen zin hebben voor articulatietherapie. We wijzen ten slotte op het belang van ouderbegeleiding.

Het geheel wordt ondersteund door filmfragmenten van casussen. Zo komt een casus van een derde kleuter met klinkerspraak en complexe problematiek (ASS, DCD, spraakontwikkelingsdyspraxie en fonologische problemen) uitvoerig aan bod.

 

Begeleiding

Ingrid Herreman werkt als logopedist in het Centrum voor Ambulante Revalidatie te Beveren. Ze is coördinator van de Sig-intervisiewerkgroep Taal bij kinderen. Ze volgde o.a. de workshops Hodson & Paden uitgebreid, Metaphon, Prompt en Hanen. Haar vorige studiedag rond articulatie werd in Sig al twintig keer hernomen en door meer dan 1000 logopedisten gevolgd.

 

Doelgroep

De studiedag is bedoeld voor logopedisten die kinderen met ernstige fonologische en articulatiestoornissen onderzoeken en/of behandelen. Ervaring met en kennis van fonologische processen is geen vereiste.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS