Psycho-educatie bij dyslexie - Aanpak gestoeld op empowerment, contextueel werken en het biopsychosociaal model (ICF)

Code 017

Praktisch
Type activiteit: Studiedag
Wanneer 06/03/2020
Uur 09:30 tot 16:30
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 102,00 - € 87,00 voor participanten
Info
Dit is een reductieprijs voor participanten. Vzw's uit de non-profit kunnen participant worden. In ruil voor een vast jaarlijks bedrag (608 euro in 2017) krijgen ze voordelen (o.a. reductie bij inschrijvingen). Meer info over participantschap vindt u bij OVER ONS
Doelgroep Professioneel
Info
Sig organiseert zowel vorming voor breed publiek (mensen met een beperking, partners, ouders, grootouders, enz.) als voor professionele hulpverleners. Het inhoudelijk niveau van de vorming is aangepast aan de doelgroep.
Uiterste inschrijvingsdatum 28/02/2020
Aantal uren vorming 6u
Ik schrijf me in

 

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

ICF / dyslexie / psycho-educatie / biopsychosociale visie

Inhoud

Uit de klinische praktijk en de wetenschappelijke literatuur blijkt dat heel wat kinderen met dyslexie psychische klachten ontwikkelen (bv. een negatief zelfbeeld, faalangst, depressieve klachten). Of zij deze klachten ontwikkelen heeft onder meer te maken met hoe de kinderen en hun omgeving kijken naar en omgaan met de problematiek. Om een positieve attitude en adequaat aanpakgedrag te bekomen is het wenselijk om bij kinderen met dyslexie psycho-educatie in de behandeling op te nemen. Psycho-educatie heeft tot doel de motivatie, de inzet en de actieve medewerking van het kind en zijn omgeving te verhogen, wat leidt tot betere resultaten.

Tijdens deze studiedag lichten we de therapeutische aanpak toe gestoeld op de filosofie van empowerment, contextueel en vraaggestuurd werken en het biopsychosociaal handelen (ICF). We stellen concrete therapeutische interventies voor aan de hand van een werkmap. Actieve betrokken participatie van de deelnemers verhoogt de waarde van de studiedag.

De kinderen uit de doelgroep die wordt besproken tijdens de studiedag hebben een leeftijd van 7 à 8 jaar tot 12 à 13 jaar.

Door wie?

Nadja Brocatus
Logopedist-stottertherapeut, docent, gecertificeerde coach, ICF-trainer

Werkt momenteel aan de Arteveldehogeschool te Gent, als docent, coach en ICF-trainer heeft 32 jaar gewerkt in het C.A.R. te Oostakker (Gent)


Voor wie?

Voor hulpverleners die geïnteresseerd zijn in de materie. Voorkennis over dyslexie en ervaring in de behandeling van dyslexie zijn wenselijk. Er wordt op de studiedag zelf geen informatie verstrekt over dyslexie.

Over wie?

7 - 13 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen


Deel deze cursus op Facebook, Twitter of Google+:

Ik schrijf me in

 

Sig vzw - Pachthofstraat 1 - 9308 Gijzegem
tel. 053 38 28 18 - fax 053 38 28 19 - - Erkenningsnr. KMO 02140