Thema |
Cognitie en gedrag
|
Type | Studiedag |
Code | 131 |
Wanneer |
24/10/2019 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 102,00 - € 87,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 21/10/2019 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Deze vorming is geannuleerd.
Metacognitie / het denken zichtbaar maken / vragen stellen
De proefinspectie van de doorlichting (januari 2018) stelde in haar eindverslag dat ‘kinderen leren denken over hun denken en over hun denkstrategieën (= metacognitie)’ veel te weinig aan bod komt in de basisschool. Het stellen van de juiste vragen en het visualiseren van het denken zijn daarbij grote uitdagingen.
In het eerste deel van deze studiedag leren de deelnemers wat het betekent om kinderen te leren denken en waarom dat belangrijk is, ook voor ‘moeilijkere’ doelgroepen. In een tweede deel wordt stilgestaan bij elementen van de kennis en de vaardigheden die de leerkracht moet bezitten om kinderen op dit niveau te laten denken. Daarbij worden vooral het stellen van vragen enerzijds en het zichtbaar maken van het denken anderzijds in de kijker gezet.
Op wereldniveau is voor het zichtbaar maken van het denken al heel wat ontwikkeld en zijn er prachtige praktijkvoorbeelden. In Vlaanderen hebben we hierin nog een flinke weg af te leggen. Op 'the international conference on thinking' in Miami (ICOT, mei 2017), bleek nog eens wat een metacognitieve dynamiek er achter deze benadering zit. Tijdens deze studiedag worden deelnemers ondergedompeld in de kracht van het ‘leren leren’ en krijgen ze inzichten in de manier waarop dit het best aangepakt wordt. Doorheen de dag worden de deelnemers zelf met allerlei oefeningen, op kind- en volwassen niveau, ondergedompeld in het metacognitief denken en ervaren ze zo ‘aan de lijve’ de kracht ervan.
Albert Janssens
CeSMOO
Vormingswerker
Onderwijzer in gewoon en buitengewoon onderwijs
Sinds 1992 vormingswerker in binnen-en buitenland
Trainer van Feuerstein (I.V.P.), Haywood (Bright start), Greenberg (C.E.A.), en Klein (M.I.S.C.)
Auteur van verschillende boeken betreffende het thema van de studiedag.
(Co-)auteur van verschillende boeken, o.a. ‘Ontwikkeling stimuleren’ en ‘Wat vraag ik aan mijn kind?’
Voor allen die professioneel met kinderen werken
3 - 12 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Deze vorming is geannuleerd.