Thema |
Cognitie en gedrag
|
Type | Studiedag vakantie |
Code | 135 |
Wanneer |
26/02/2020 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 102,00 - € 87,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 19/02/2020 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Intelligentie / IQ-onderzoek / Covat-CHC / WISC-V / SON-R
Enkele jaren geleden heeft het intelligentieonderzoek in Vlaanderen een metamorfose ondergaan. In het schoolpsychologisch werkveld is sinds 2015 de CoVaT-CHC Basisversie, een cognitieve vaardigheidstest gebaseerd op het CHC-model van intelligentie, dé standaard bij IQ-onderzoek in de klas. Begin 2018 volgde de WISC-V-NL, nu breed inzetbaar ook buiten de schoolcontext en eindelijk een grote stap voorwaarts richting handelingsgerichte diagnostiek.
Vragen zijn o.a.:
- Wat zijn de kwaliteiten van de WISC-V?
- Hoe sterk is het CHC-gehalte?
- Wat zijn de verschillen met de WISC-III?
- Ik krijg een ander resultaat op de WISC-V in vergelijking met een eerder onderzoek met de WISC-III (CHC)/WPPSI-III (CHC), hoe komt dat?
- Is de NVI-index hetzelfde als het PIQ?
- Kan een Index, bv. NVI of AVI het TIQ vervangen?
- Hoe komt het dat het TIQ lager is dan de Indexen?
- Welke intelligentietest afnemen: de WISC-V of de CoVaT-CHC basisversie?
- Hoe betrouwbaar is het onderzoek bij laagbegaafden?Zijn de Leeftijdsequivalenten stabiel genoeg om deze ook in verslagen te vermelden of te interpreteren?
- Base-rate? Wanneer klinisch relevant? Gebruik?
- Is een digitale verwerking en/of afname niet veel meer aangewezen?
- Hoe betrouwbaar zijn afnames bij hoogbegaafden?
- enz..
Aan de hand van een casus worden de deelnemers doorheen de kwantitatieve en kwalitatieve verwerking van een crossbatterij aanpak met als kerntest de WISC-V geloodst.
We staan ook stil bij de introductie van de CoVaT-CHC Basisversie. Je maakt kennis met de verschillende subtests en brede cognitieve vaardigheden. Je leert de klas- en leeftijdsnormen gebruiken en hoe je hierover rapporteert. Eveneens belichten we de mogelijkheid van digitale scoring en verslaggeving.
Annemie Bos
Coördinator Psychodiagnostisch Centrum (PDC), Thomas More
Medewerker WISC-V validiteitsonderzoek
Mark Schittekatte
Coördinator Testpracticum PPW, UGent / Vlaamse projectleider WISC-V project
Katrijn Van Parijs
Onderzoeker CoVaT-CHC - Psychodiagnostisch Centrum (PDC) en docent Thomas More
Veerle Briers
Onderzoeksmedewerker KU Leuven
Vakgroep Schoolpsychologie en ontwikkeling in context
Bachelors toegepaste psychologie en masters psychologie en (ortho)pedagogiek.
6 tot 18 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.