Thema |
Cognitie en gedrag
|
Type | Workshop |
Code | 132 |
Wanneer |
24/10/2019 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 180,00 - € 144,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 21/10/2019 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Deze vorming is geannuleerd.
(Hoog)begaafdheid / sterk cognitief functioneren / diagnostiek en begeleiding
In deze workshop gaan we in op wat (hoog)begaafdheid precies is en wat we weten op grond van wetenschappelijk onderzoek. We bespreken gangbare modellen van begaafdheid en staan stil bij de vraag of begaafdheid een risicofactor is voor het psychisch en sociaal functioneren van kinderen en jongeren. Daarbij bespreken we ook recente bevindingen uit grootschalig onderzoek over de ontwikkeling van begaafde jongeren in Vlaanderen.
Vervolgens bespreken we de implicaties voor het diagnostisch proces: Hoe herken je signalen van begaafdheid? Wat zijn aandachtspunten in het diagnostisch proces?
Ten slotte wordt ingegaan op mogelijke interventies. We bespreken maatregelen om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van begaafde kinderen en jongeren (zoals compacten, verrijken, versnellen). Ook individuele interventies die gericht zijn op het versterken van de motivatie en het welbevinden van hoogbegaafde jongeren die onderpresteren komen aan bod.
Prof. dr. Karine Verschueren
Hoogleraar Schoolpsychologie, KU Leuven; academisch verantwoordelijke Expertisecel Begaafdheid, KU Leuven; projectleider SBO-project TALENT
Pieter Verachtert
Valorisatiemedewerker SBO-project TALENT
Sabine Sypré
Valorisatiemedewerker SBO-project TALENT
Psychologen, (ortho)pedagogen, artsen en andere professionals die in hun hulpverleningspraktijk met vragen rond (hoog)begaafdheid te maken krijgen.
6 - 18 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Deze vorming is geannuleerd.