Executieve functies bij dove en slechthorende kinderen: hoe belangrijk zijn ze en hoe ze stimuleren?

2019/145

Praktisch
Type activiteit: Studiedag Herfst
Wanneer 30/10/2019
Uur 09:30 tot 16:30
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 102,00 - € 87,00 voor participanten
Info
Dit is een reductieprijs voor participanten. Vzw's uit de non-profit kunnen participant worden. In ruil voor een vast jaarlijks bedrag (608 euro in 2017) krijgen ze voordelen (o.a. reductie bij inschrijvingen). Meer info over participantschap vindt u bij OVER ONS
Doelgroep Professioneel
Info
Sig organiseert zowel vorming voor breed publiek (mensen met een beperking, partners, ouders, grootouders, enz.) als voor professionele hulpverleners. Het inhoudelijk niveau van de vorming is aangepast aan de doelgroep.
Uiterste inschrijvingsdatum 21/10/2019
Aantal uren vorming 6u
Ik schrijf me in

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Doof / slechthorend / executieve functies / cochleaire implantatie
 

Inhoud

Nogal wat jong gescreende kinderen met een gehoorverlies ontwikkelen een goede spraak en ook de vroege woordenschat-ontwikkeling kan vrij vlot verlopen. Toch duiken bij veel van deze kinderen al in de loop van de lagere school problemen op in het begrijpen van de complexe taal, de taalpragmatiek, Theory of Mind (ToM) en de verbale cognitie. Studies bij horende kinderen tonen aan dat hogere cognitieve functies (zoals aandacht, werkgeheugen, planning, inhibitie, emotieregulatie, enz.) een belangrijk rol spelen, zowel in het schoolse leren als in het leren van sociale vaardigheden. 

Recent wetenschappelijk onderzoek toont nu aan dat deze hogere cognitieve functies (ook executieve functies genaamd) voor dove en slechthorende leerlingen nog veel belangrijker zijn dan voor horende kinderen. Tijdens deze studiedag gaan we dieper in op de ontwikkeling en de impact van de hogere cognitieve functies bij CI-kinderen/jongeren en bespreken we de mogelijke oorzaken. In het praktisch deel zullen tal van activiteiten aangereikt worden die je in de klas, groep, therapie of thuis met de kinderen kan doen, om de hogere cognitieve functies extra te stimuleren.
 

Door wie?

dr. Leo De Raeve

ONICI
Directeur

Leo is van opleiding psycholoog maar behaalde tevens een diploma dovenleerkracht (gehoorgestoorden A) in Tilburg en promoveerde in 2014 aan de Radboud Universiteit Nijmegen tot doctor in de Medische Wetenschappen met zijn proefschrift getiteld ‘Paediatric Cochlear Implantation: outcomes en current trends in education and rehabilitation’.
 

Voor wie?

Voor wie betrokken is bij opvoeding, revalidatie en onderwijs aan kinderen met een gehoorverlies: logopedisten, leerkrachten, psychologen, ouders, audiologen …
 

Over wie?

0 tot 12 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.
 

Deel deze cursus op Facebook, Twitter of Google+:

Ik schrijf me in

 

Sig vzw - Pachthofstraat 1 - 9308 Gijzegem
tel. 053 38 28 18 - fax 053 38 28 19 - - Erkenningsnr. KMO 02140