Afdrukbare fiche
Trefwoorden
Zelfregulering / cognitieve functies / bouwstenen van het denken / executieve functies
Inhoud
Er heerst momenteel veel spraakverwarring rond de termen cognitieve functies, cognitieve vaardigheden, executieve functies, zelfregulering, enz. Het gevolg is dat weinigen weten wat ze precies inhouden en hoe er in de basisschool gericht aan gewerkt kan worden.
Een paar voorbeelden:
- Zijn de executieve functies die getraind worden in kleuterprogramma’s niet eerder aspecten van zelfregulering en wat is het verschil?
- Op welke manier ondersteunen de cognitieve functies de cognitieve vaardigheden (bouwstenen van het denken).
De wetenschappelijke wereld is hierover zeer duidelijk. Tijdens deze studiedag krijgen de deelnemers in het eerste deel inzicht in de betekenis van elk van die vier termen. In een tweede deel wordt duidelijk gemaakt wat de inhoud ervan kan zijn voor het basisonderwijs en hoe een leerkracht in de klas er daadwerkelijk en effectief mee aan de slag kan gaan.
Zelf werken staat tijdens deze studiedag centraal. Deelnemers ondervinden de verschillende inhouden voortdurend vanuit oefeningen die ze zelf maken, zowel oefeningen op kindniveau als op volwassen niveau.
Door wie?
Albert Janssens
CeSMOO
Vormingswerker
Onderwijzer in gewoon en buitengewoon onderwijs
Sinds 1992 vormingswerker in binnen-en buitenland
Trainer van Feuerstein (I.V.P.), Haywood (Bright start), Greenberg (C.E.A.), en Klein (M.I.S.C.)
Auteur van verschillende boeken betreffende het thema van de studiedag
Voor wie?
Voor iedereen die werkt met kinderen uit de basisschool.
Over wie?
6 tot 12 jaar
Praktisch
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.

Deel deze cursus op Facebook, Twitter of Google+:
De uiterste inschrijfdatum voor deze vorming is reeds verstreken. Inschrijven is helaas niet meer mogelijk.