CO-OP benadering: een probleemoplosser worden voor dagelijkse activiteiten

2019/159
Thema
(Psycho)motoriek
Type Workshop
Code 159
Wanneer 05/11/2019
06/11/2019
09/03/2020
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Thomas More Campus Geel
Prijs € 450,00 - € 360,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 29/10/2019
Aantal uren vorming 18,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Let op: leden van Ergotherapie Vlaanderen en stagebegeleiders van Thomas More

dienen zich via de volgende link in te schrijven: CO-OP: Ergotherapie Vlaanderen en stagebegeleiders

 

Trefwoorden

CO-OP / interventie / dagelijkse activiteiten uitvoeren / (motorisch) leren stimuleren
 

Inhoud

Cognitive Orientation to daily Occupational Performance (CO-OP) is een cliëntgerichte interventie gebaseerd op (motorische) leer- en gedragstheorieën, geschikt voor kinderen vanaf 5 jaar. De CO-OP ApproachTM is uit diverse onderzoeken effectief gebleken voor kinderen/jongeren met diverse diagnoses, en eveneens voor volwassenen met NAH en CVA.
 

Een therapeut begeleidt de cliënt bij het leren of verbeteren van dagelijkse activiteiten. De cliënt leert het handelen te analyseren en cognitieve strategieën te verwerven en zo problemen op te lossen. De CO-OP benadering is een cliëntgerichte, activiteitgerichte interventie die het (motorisch) leren stimuleert zodat cliënten, wanneer ze problemen ervaren in andere contexten of bij nieuwe activiteiten, ook dan cognitieve strategieën kunnen aanwenden om de activiteit naar tevredenheid uit te voeren. Door deze transfer van leren wordt participatie mogelijk.
 

Deze workshop bestaat uit twee opeenvolgende dagen en een derde dag vier maanden later. Tijdens de tweedaagse gaan we in op cliëntgerichte doelbepaling, de uitvoering van  de dagelijkse activiteiten in de context observeren en analyseren met behulp van de PQRS en DPA en het kind begeleiden door middel van begeleid ontdekken om een strategiegebruiker te worden.  Op dag 3 werken we met casuïstiek en vragen van deelnemers. Deze dag is interactief en gevarieerd, zodat deelnemers feedback ontvangen op het toepassen van CO-OP benadering in de eigen praktijk en verdieping van de CO-OP benadering kan plaatsvinden.
 

Door wie?

Rianne Jansens

Ergotherapeut, heeft gewerkt met kinderen/jongeren van 0-20 jaar met diverse beperkingen.   Docent opleiding ergotherapie en onderzoeker bij onderzoeksgroep Ondersteunende Technologie in de Zorg, Zuyd Hogeschool in Heerlen.
 

Jolien van den Houten

Heeft als ergotherapiedocent gewerkt binnen Zuyd Hogeschool Heerlen en als kinderergotherapeut. Is betrokken bij het DCD netwerk Nederland.

Ze zijn beide sinds 2006 CO-OP instructor: http://co-opacademy.ca/education-and-workshops/co-op-workshops/finding-a-certified-instructor/
 

Voor wie?

Voor ergotherapeuten (maar ook voor andere hulpverleners) werkzaam met cliënten die problemen ervaren bij het uitvoeren van dagelijkse (motorische) activiteiten ten gevolge van DCD, ADHD, ASS, NAH, CP,SB en dystonie.
 

Over wie?

6 - 18+ jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen

Accreditatie - 24 punten bij:


 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS