Begrijpend lezen remediëren bij kinderen vanaf de vierde klas

2019/150
Thema
Leerstoornis
Type Studiedag
Code 150
Wanneer 18/10/2019
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 102,00 - € 87,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 16/10/2019
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Begrijpend lezen / talige vaardigheden / strategieën / programma’s
 

Inhoud

Als we er even bij stilstaan, is lezen een vreemde bezigheid. Neem nu deze tekens: ????????

Voor een Tibetaan geeft dit duidelijk een hotel aan, voor ons is het onleesbaar. Maar zelfs al is de tekst ‘leesbaar’, is hij nog niet altijd nuttig. Zo zal ieder van ons smetnuti * zonder veel moeite kunnen verklanken, maar we worden er niet wijzer van. Lezen is het ontcijferen van betekenisvolle tekens met de bedoeling om de oorspronkelijke boodschap te achterhalen. In die zin dient het technisch lezen het hogere doel … begrijpen wat je leest. Kinderen hebben vaak al een hele klus aan het verklanken van letters. Het begrijpend lezen is dan al helemaal geen evidentie.

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat begrijpend lezen een mix is van enerzijds talige vaardigheden en anderzijds strategieën. We bespreken deze verschillende standpunten maar doen dit steeds vanuit hun consequentie voor het kind dat we willen helpen. Als een onderzoek bijvoorbeeld stelt dat het onderscheiden van hoofdgedachte en bijgedachte belangrijk is … hoe brengen wij een kind dan zo ver om dit ook te kunnen? Hiervoor koppel ik elementen uit bestaande programma’s voor begrijpend lezen aan elementen uit de taalbegeleiding en aan ervaringen uit de praktijk.

Smetnuti = Servokroatisch voor ‘begrijpen’
 

Door wie?

Hilde Heuninck 
Logopedist

Al meer dan 25 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
 

Voor wie?

Deze studiedag is bedoeld voor begeleiders van kinderen met moeilijkheden. Aangezien zij in de eerste jaren vaak sterk moeten inzetten op het technische aspect van het lezen, focussen we ons tijdens deze studiedag op kinderen vanaf de vierde klas t.e.m. de eerste graad van het secundair onderwijs.
 

Over wie?

6 - 12 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.
 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS