Aan de slag met Metaphon voor onderzoek en behandeling van kinderen met fonologische stoornissen

2019/161
Thema
Spraak en taal
Type Studiedag
Code 161
Wanneer 07/10/2019
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 102,00 - € 87,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 03/10/2019
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Metaphon / fonologische stoornissen / onderzoek / therapie
 

Inhoud

Tijdens deze praktische studiedag stellen we de fonologische Metaphontherapie voor die je kan doen met de Metaphonbox of met zelf samengestelde minimale woordparen.

We  vertrekken vanuit een nauwkeurige analyse van de nog voorkomende fonologische vereenvoudigingsprocessen in de screening en het Processpecifiek Onderzoek van de Metaphonbox. We tonen aan hoe je ook uit andere fonologische en fonetische onderzoeken (AFPO, NAO, AO en SKO, het nieuwe SpraakKlankOnderzoek dat uitgegeven zal worden door Sig) een behandelingsplan voor Metaphontherapie kan opstellen.
 

We illustreren deze methode met filmpjes, casussen en te gebruiken materiaal. Er worden veel concrete materiaaltips gegeven. We oefenen daadwerkelijk met het opstellen van een behandelingsplan en de uitwerking ervan. Zo kan je na deze studiedag zelf aan de slag met Metaphon bij kinderen met fonologische stoornissen.
 

Na een schets van het theoretisch kader verduidelijken we voor welke fonologische stoornissen de methode van Hodson & Paden meer aangewezen is en illustreren deze methode kort. Ook de differentiële diagnose met spraakontwikkelingsdyspraxie en een mogelijke behandeling hiervan komen aan bod.
 

Door wie?

Ingrid Herreman
Centrum voor Ambulante Revalidatie ’t VLOT Beveren
Logopedist

Ingrid volgde o.a. de workshops Hodson & Paden uitgebreid, Metaphon, Prompt, SOD, Hanen en andere studiedagen in dit verband. Ze is mede-auteur van ‘Taalmaatjes: Ouderbegeleiding bij kleuters met spraak- en taalproblemen’ en van het ‘PDOD: Protocol Diagnostiek OntwikkelingsDysfasie’. Haar vorige Sig-studiedagen rond fonologie kenden zeer veel bijval.
 

Voor wie?

Voor logopedisten die kinderen met fonologische en fonetische spraakklankstoornissen onderzoeken en/of behandelen.
 

Over wie?

3 - 12 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS