FloorPlay Introductie

Thema
Autisme
Type Vorming
Code 068
Wanneer 02/03/2026
Uur 09:00u tot 16:00u
Waar Online
Prijs € 325,00 - € 325,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 02/02/2026
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

 

Inhoud

FloorPlay is een effectieve manier om kinderen met ontwikkelingsproblemen, waaronder autisme, te begeleiden en hun ontwikkeling te stimuleren. De ouder-kindrelatie staat bij FloorPlay centraal.

De blended FloorPlay Introductie vorming bestaat uit twee delen:

  1. De e-learning biedt een eerste kennismaking met de methode FloorPlay en met de theoretische basis van het D.I.R.-model (Development, Individueel en Relationship based) dat eraan ten grondslag ligt.
    De e-learning wordt individueel (op voorhand) gevolgd door de deelnemer. Het volgen van deze e-learning én het succesvol afronden van de test op het einde, is verplicht om deel te kunnen nemen aan deel 2 van de vorming. 
     
  2. Tijdens de online vormingsdag op 2 maart 2026 wordt aan de hand van video-illustraties en oefeningen verder ingegaan op de theorie van het D.I.R.-model en de praktische toepassing van FloorPlay. 

Dit komt aan bod tijdens de vorming:

  • De uitgangspunten van het D.I.R.-model
  • De verschillende ‘mijlpalen’ volgens Greenspan, geïllustreerd met casusbeschrijvingen
  • De uitgangspunten voor de behandeling, volgens het D.I.R.-model en de basisprincipes van de FloorPlay-methode
  • Introductie van het individueel neurobiologisch profiel
  • De essenties van FloorPlay
  • Hoe ziet een FloorPlay-traject er in de praktijk uit?

Na afloop van de vorming...

  • heeft de deelnemer kennis van de uitgangspunten van het D.I.R.-model en de plaats hiervan in de kinder- en jeugdpsychologie en -pathologie en gangbare denkwijzen t.a.v. ontwikkelingsstimulering en ouderbegeleiding.
  • kan de deelnemer de theoretische concepten koppelen aan klinische observatie.
  • kan de deelnemer de opeenvolgende ontwikkelingsmijlpalen herkennen en de kenmerken benoemen.
  • is de deelnemer vertrouwd met de uitgangspunten voor de behandeling volgens het D.I.R.-model en de basisprincipes van de methode FloorPlay.

Deze vorming biedt een introductie tot FloorPlay. Dit is stap 1 in het opleidingstraject FloorPlay. Na deze vorming kan je je verder verdiepen tot FloorPlay-begeleider (stap 2) en tot FloorPlay-specialist (stap 3). De vormingen voor stap 2 en stap 3 worden momenteel niet aangeboden door Sig. Meer informatie over het opleidingstraject vind je op de webiste van Rino Amsterdam

Deze vorming wordt georganiseerd i.s.m. Rino Amsterdam
 

Door wie?

Een ervaren docent werkzaam in de opleiding FloorPlay


Voor wie?

Professionals die werkzaam zijn met kinderen met autisme of met andere problemen in de  ontwikkeling: basispsychologen, kinder- en jeugdpsychologen, psychotherapeuten, klinisch psychologen, kinder- en jeugdpsychiaters, orthopedagogen, jeugdartsen, clb-artsen en kinderartsen, logopedisten, kinesitherapeuten, ergotherapeuten, speltherapeuten, maatschappelijk werkers, enz.
 

Over wie?

Kinderen met autisme of met andere problemen in de ontwikkeling
 

Praktisch

Je ontvangt de e-learning één maand voor de vormingsdag via e-mail.

Voor de vormingsdag ontvang je op 27/02 een e-mail met een link naar de vorming en wat praktische informatie. Kreeg je op 27/02 om 14 uur nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met ons via info@sig-net.be.

Bij online vormingen vragen we om te werken met één toestel (laptop, tablet, smartphone) per deelnemer. Meerdere deelnemers per toestel is niet toegestaan.
Deze online vorming wordt niet opgenomen. 

Maximum 18 deelnemers 

KMO-portefeuille werd aangevraagd 

Voor deze vorming geldt een afwijkende annulatietermijn: annulatie is mogelijk tot 4 weken voor start van de vorming.  

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond autisme? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS