| Thema's |
Leerstoornis
Gehoor & zien
|
| Type | Vorming |
| Code | 046 |
| Wanneer |
24/04/2026 |
| Uur |
12:30u tot 14:30u |
| Waar | Online |
| Prijs | € 65,00 - € 55,00 voor participanten |
| Uiterste inschrijvingsdatum | 24/03/2026 |
| Aantal uren vorming | 2,00u |
Wat we met onze ogen waarnemen, moet door onze hersenen verwerkt worden. Het is daar dat de ‘vaardigheden’ hun intrede doen. Hoeveel visuele input kunnen we vasthouden, hoe goed kunnen we kleine verschillen zien, hoeveel ‘ruis’ mag er op onze waarneming zitten, enz.?
Als we kinderen met rekenmoeilijkheden begeleiden, stoten we vaak op de hinder die zwakkere visuele vaardigheden veroorzaken. Het begint al met verwarring bij de waarneming van de getalbeelden. Ook notatieschema’s die we met de beste bedoelingen voor de kinderen maken, kunnen omwille van visuele aspecten volledig hun doel missen. En ook meetkunde vergt vanzelfsprekend een behoorlijk visueel voorstellingsvermogen. Dit is maar een kleine greep uit de topics die een beroep doen op een stabiel ontwikkeld niveau van visuele vaardigheden.
In dit webinar ligt de focus op de praktische aanpak van rekenmoeilijkheden waarbij een ruimtelijk visuele problematiek interfereert. In eerste instantie moeten we deze situaties herkennen. Wanneer wordt de verwerving van een rekentopic bemoeilijkt door bijvoorbeeld een zwak visueel geheugen of een zwakke visuele discriminatievaardigheid? Maar herkennen is niet voldoende. Voor iedere besproken situatie bekijken we hoe onze rekenbegeleiding vorm kunnen geven opdat we deze tekorten kunnen opvangen.
De voorbeelden die we bespreken komen allemaal uit het curriculum van het rekenen op het niveau van de basisschool, de aanpak richt zich op het ondersteunen van rekenzwakke kinderen in een individuele setting of in een kleine zorggroep.
Het webinar bevat veel praktische voorbeelden en mogelijkheden tot vraagstelling.

Hilde Heuninck
Logopedist
Al meer dan 35 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dat inzicht in te oefenen. Meer info via www.hildeheuninck.be.
Rekenzwakke kinderen op het niveau van de basisschool
Logopedisten, kinesisten, ergotherapeuten, zorgleerkrachten (die met kleine groepjes kinderen kunnen werken), ondersteuners
Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen
Je volgt deze webinar via het platform Zoom. Je krijgt op 23/04 een e-mail met een link naar de webinar en wat praktische informatie. Kreeg je op 23/04 om 14 uur nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met ons via info@sig-net.be.
Bij online vormingen vragen we om te werken met één toestel (laptop, tablet, smartphone) per deelnemer. Meerdere deelnemers per toestel is niet toegestaan.
Deze vorming wordt niet opgenomen.
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 9 tot 12 uur, behalve op woensdag). Uitlenen is gratis.