Preventie en Aanpak van Game- en Schermverslaving

Thema
Geestelijke gezondheid
Type Vorming
Code 027
Wanneer 21/04/2026
Uur 09:00u tot 12:00u
Waar Online
Prijs € 100,00 - € 85,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 21/03/2026
Aantal uren vorming 3,00u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

 

Inhoud

Zijn je cliënten of leerlingen ook verzot op Fortnite, Minecraft of andere videospelletjes? Of zitten ze vele uren op hun smartphone, YouTube en sociale media? 

Heel wat jongeren spenderen veel tijd met gamen, scrollen op sociale media en filmpjes kijken. Voor een deel is het echter problematisch. Motivatie en resultaten voor school gaan achteruit. Ze zitten vermoeid in de les na nachtelijke gamesessies. En offline contacten worden vervangen met online varianten. 

Hoe pak je dit aan als school of hulpverlener? Vanaf wanneer spreken we van een game- en schermverslaving? Hoe vermijd je dat het uit de hand loopt en wat als het al zover is? Wat zijn goede afspraken over game- en schermtijd en hoe ga je om met weerstand? 
 

Door wie?

Bavo Vroman 
Psycholoog
Gamechangers

Bavo Vroman is psycholoog en integratieve psychotherapeut die zijn persoonlijke worsteling met riskant gamen en gameverslaving heeft omgezet in een krachtige missie: anderen helpen om een gezonde digitale balans te vinden. Als oprichter van GameChangers inspireert hij niet alleen, maar biedt hij ook concrete oplossingen voor een groeiend maatschappelijk probleem. Met zijn organisatie heeft hij al meer dan 60.000 leerlingen in Vlaamse scholen bereikt, bijna 200 infosessies en vormingen gegeven aan ouders en hulpverleners, en honderden gezinnen begeleid naar een evenwichtig schermgebruik.
 

Voor wie?

Voor professionele hulpverleners (psychologen, therapeuten, leerkrachten, zorgcoördinatoren, CLB-medewerkers, opvoeders …) die in hun werkveld in contact komen met kinderen en jongeren. Specifieke voorkennis over gameverslaving is niet vereist; basiservaring met jongerenbegeleiding volstaat.
 

Over wie?

Kinderen en jongeren tussen ca. 10 en 24 jaar. We zoomen in op leerlingen met problematisch of verslavend scherm- en gamegedrag. Er komen ook linken met ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD en ASS aan bod, omdat deze groepen extra kwetsbaar zijn voor problematisch gamen.
 

Praktisch

Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen

Uurregeling:

  • 9.00 - 12.00 uur

Je volgt deze vorming via het platform Teams. Je krijgt op 20/04 een e-mail met een link naar de vorming en wat praktische informatie. Kreeg je op 20/04 om 14 uur nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met ons info@sig-net.be.

Lijkt deze je vorming je interessant maar past de datum niet? Geen probleem, schrijf je alvast in vóórdat de vorming doorgaat. We nemen de vorming op en bezorgen jou nadien de kijklink.  

Bij online vormingen vragen we om te werken met één toestel (laptop, tablet, smartphone) per deelnemer. Meerdere deelnemers per toestel is niet toegestaan.

Maximum 50 deelnemers 

KMO-portefeuille wordt aangevraagd

Op zoek naar meer achtergrondinformatie? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS