Voorbereiding en begeleiding van leerlingen met dyslexie en leesproblemen die starten in het secundair onderwijs

Een praktische vorming met concrete hulpmiddelen en stappenplannen
Thema
Leerstoornis
Type Vorming
Code 022
Wanneer 03/04/2026
Uur 09:00u tot 16:00u
Waar Online
Prijs € 169,00 - € 140,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 03/03/2026
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

 

Inhoud

Dyslexie is een hardnekkige stoornis die een levenslange impact kan hebben op het leren. Hoe bied je op een haalbare manier zorg in de lagere school, die ook doorgetrokken kan worden in het secundair onderwijs? Waarop moet je letten en welke technieken maken op lange termijn het verschil? Welke onderbouw is noodzakelijk voor een vlotte doorstroom?

Een goede, praktische en haalbare aanpak voor dyslexie is essentieel om faalervaringen en frustraties bij de leerling te vermijden. Faalervaringen opstapelen heeft namelijk grote gevolgen. Het stellen van de juiste doelen, hulpmiddelen en richtlijnen is essentieel.

In deze vorming vertrekt Lucas Hermans vanuit zijn expertise rond leerstoornissen door zijn carriére bij Eureka Onderwijs, waar hij schools 2de leerjaar tot 2de middelbaar ondersteunde, en de individuele begeleidingen en schooltrajecten die Lucas begeleidt vanuit Bijleren. Hij zet methodieken centraal die methodeonafhankelijk zijn en vanuit een UDL-aanpak vertrekken. Door dagelijks met leerlingen met dyslexie te werken krijg je concrete tips en tricks die echt werken. Hierbij baseren we ons op wetenschappelijke kaders en op de dagelijkse praktijk.

Tijdens deze vorming krijg je inzicht, kennis en vaardigheden rond hoe je dyslexie tijdig opspoort, welke hulpmiddelen laagdrempelig ingezet kunnen worden en welke compenserende hulpmiddelen een langetermijn-impact hebben. We koppelen die al meteen aan leerstof die de leerlingen doorheen het middelbaar nodig hebben. We overlopen concreet enkele technieken die het lezen, spellen en schrijven ondersteunen. Wat werkt voor kinderen met dyslexie kan ook ingeschakeld worden voor andere doelgroepen zoals anderstalige nieuwkomers.

Via deze vorming krijg je de handvatten om een veilige overgang van basis naar het secundair voor de doelgroep dyslexie te waarborgen.

Een praktische vorming met concrete hulpmiddelen, stappenplannen, handvatten en meer.

Door wie?

Lucas Hermans
Founder Bijleren BV | Master in de logopedische en audiologische wetenschappen


Voor wie?

Voor professionele hulpverleners, (zorg)leerkrachten en ondersteuners die werken met kinderen met dyslexie die op het punt staan de overstap te maken van het lager naar het secundair onderwijs of kinderen die deze overstap recent gemaakt hebben.

 

Over wie?

Kinderen met dyslexie die in de laatste twee jaar van het lager onderwijs zitten of de eerste graad van het secundair onderwijs

 

Praktisch

Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen

Uurregeling van de dag:

  • 9.00 - 10.15 uur
  • pauze
  • 10.30 - 12.00 uur
  • pauze
  • 13.00 - 14.15 uur
  • pauze
  • 14.30 - 16.00 uur

Je volgt deze online vorming via het platform Zoom. Je krijgt op 02/04 een e-mail met een link naar de online vorming en wat praktische informatie. Kreeg je op 02/04 om 14 uur nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met ons via info@sig-net.be.

Lijkt deze je vorming je interessant maar past de datum niet? Geen probleem, schrijf je alvast in vóórdat de vorming doorgaat. We nemen de vorming op en bezorgen jou nadien de kijklink. 

Bij online vormingen vragen we om te werken met één toestel (laptop, tablet, smartphone) per deelnemer. Meerdere deelnemers per toestel is niet toegestaan.

KMO-portefeuille wordt aangevraagd

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond leerstoornissen? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 -tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS