Thema |
Spraak en taal
|
Type | Workshop |
Code | 098 |
Wanneer |
23/09/2023 |
Uur |
09:00u tot 16:30u |
Waar | Online |
Prijs | € 149,00 - € 149,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 18/09/2023 |
Aantal uren vorming | 6,50u |
Casuïstiek - embodiment - SMART-doelen - behandelplan
Ben je op zoek naar diepgang in je casuïstiek? Wil je graag eens onder begeleiding samen met collega’s uitgebreid klinisch redeneren aan de hand van een casus? Dan is deze vorming iets voor jou! Filosoferen is onderzoeken, uitspraken bevragen, denkfouten ontdekken, mogelijkheden in kaart brengen, argumenteren, logisch denken maar vooral ook vrij denken. Filosoferen is dus heel veel meer dan vrijblijvend samen ergens over nadenken.
We gaan gezamenlijk aan de hand van beeldmateriaal en een casusbeschrijving van een 4-jarig kind en met behulp van recente inzichten over ‘de relatie tussen embodiment en de ontwikkeling van cognitie en taal’ kijken naar de verbanden in de gehele ontwikkeling om weloverwogen keuzes te kunnen maken voor de behandeling.
We doen dit aan de hand van plenaire informatieve sessies afgewisseld met actieve workshops in kleinere groepjes waarbij aan de hand van een topic de verschillende mogelijkheden besproken worden. Te denken valt aan onder andere: communicatieve functies, woordenschat, taalbegrip, pragmatiek, ouderbegeleiding, samenwerking met leerkrachten, enz. Dit wordt steeds weer teruggebracht naar het model van klinisch redeneren dat we als leidraad zullen gebruiken hierbij.
Deze vorming wordt georganiseerd in samenwerking met Idealogo Academy
9:00 - 9:30 Plenair: lezing over “embodiment”.
Volgens de Embodiment benadering is er een dynamische wisselwerking tussen de hersenen, het lichaam en de omgeving. Ontwikkeling van onder andere spraak en taal zijn een gevolg hiervan.
9:30 – 9:45 Plenair: bespreking van de casus met beelden en relevante achtergrondinformatie.
Indeling in groepen om met deze casus aan de slag te gaan.
9:45 - 10:15 In groepjes: het model klinisch redeneren (RPS-formulier*) invullen voor deze casus.
10:15 -10:45 Pauze
In groepjes: workshoprondes met korte inhoudelijke verdieping maar vooral praktische werkvormen om gezamenlijk tot SMART-doelen te komen. De workshops worden roulerend aangeboden aan de groepen.
10:45 - 11:30 Workshop 1
11:30 - 12:15 Workshop 2
12:15 - 13:15 Pauze
13:15 - 14:00 Workshop 3
14:00 - 14:45 Workshop 4
14:45 - 15:15 Pauze
15:15 - 15:45 Plenair: Bespreking van de wederzijdse relaties en invloeden tussen de deelgebieden
15:45 - 16:15 In groepjes: een behandelplan maken:
Hoe ga je deze kennis in je behandeling vormgeven, welke activiteiten kies je wel/niet en waarom maak je deze keuzes?
16:15 – 16:45 Afsluiten van de dag
* Het Rehabilitation Problem Solving formulier (RPS-formulier) is door Steiner en collegae ontwikkeld. Het biedt hulpverleners in de gezondheidszorg de gelegenheid om het gezondheidsprobleem van een cliënt overzichtelijk in een schema uit te schrijven. Het RPS-formulier is gebaseerd op de ‘International Classification of Functioning, Disability and Health’ (ICF). Het kan gebruikt worden om de relaties tussen de verschillende ICF domeinen te beschrijven. De invloed van bijvoorbeeld een stoornis of beperking op de activiteiten en participatie van een cliënt kan worden aangegeven. Ook omgevingsfactoren en persoonlijke factoren kunnen in het RPS-formulier geplaatst worden. Bron: fysiopedia.nl
Karin Brinkmann is logopedist, trainer/docent en mentor.
Bregje Hollanders is (kinder)logopedist en heeft een eigen praktijk in Heemskerk.
Diana Baarda is logopedist, ontwikkelaar en illustrator
Melissa Krommedam is logopedist, Master Special Educational Needs, ontwikkelaar, Hogeschooldocent en eigenaar van eduLOGO.
Logopedisten
Een kind van 4 jaar kind met spraak- en taalproblematiek. Wat er precies aan de hand is gaan we in de loop van de dag ontdekken.
Documentatie en hosting inbegrepen
ZOOM
Via het platform Zoom kunt u deze online workshop volgen. U krijgt een e-mail met een link naar de online workshop op 1/09 en wat praktische informatie. Kreeg u op 1/09 voor 14.00 u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via kim.van.daele@sig-net.be
Maximum 12 deelnemers
Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond spraak en taal? Neem gerust een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.