Autisme en het voorspellende brein

Thema
Autisme (ASS)
Type Studiedag
Code 013
Wanneer 24/04/2023
Uur 09:00u tot 16:00u
Waar Online
Prijs € 117,00 - € 101,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 21/04/2023
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming
Inschrijven
Extra info

Trefwoorden

Autisme – neuropsychologie - waarneming
 

Inhoud

Je hoort vaak over een verstoorde prikkelverwerking in autisme, maar wat als het brein geen prikkels verwerkt?
Wat als het begrijpen van menselijk gedrag en hoe daarop te reageren vooral een kwestie is van onbewust gissen en voorspellen? Hebben sociale vaardigheidstrainingen en het aanleren van sociale kennis aan mensen met autisme dan wel zin?

We leren mensen met autisme emoties af te lezen van het menselijk gelaat, maar wat als het menselijk brein gelaatsuitdrukkingen niet gebruikt om te weten hoe iemand zich voelt? En wat als de moeilijkheden die mensen met autisme ervaren in de communicatie vooral te maken hebben met het niet kunnen voorspellen wat iemand gaat zeggen?

Recente ontdekkingen in onderzoek van het menselijk brein gooien onze traditionele ideeën over waarnemen en denken compleet overhoop. Sinds eeuwen denken we dat het brein de prikkels verwerkt die het ontvangt van de zintuigen, er betekenis aan geeft waarna die betekenisverlening onze reactie op die prikkels aanstuurt. Tegenwoordig wordt dit model doorgaans beschreven middels de metafoor van de computer.

Helaas blijkt dit beeld niet te kloppen. Ons brein is helemaal geen supersnelle computer, maar een soort gokmachine. Het brein is een orgaan dat voorspelt en dan kijkt of die voorspellingen kloppen. Het brein zit niet te wachten tot het info krijgt van de zintuigen: het brein gebruikt die zintuigen om de eigen voorspellingen te checken. En dat brein kan goed voorspellen omdat het heel contextgevoelig is.

Deze ‘Copernicaanse’ revolutie in het denken over het brein heeft ook gevolgen voor de manier waarop we over autisme denken. Veel zaken die we nu doen in autisme, zijn - bekeken vanuit de nieuwe ontdekkingen – geen goed idee. En andere zaken, zoals het bieden van voorspelbaarheid, die worden in het licht van het voorspellende brein nog belangrijker dan we ooit dachten. We illustreren wat de gevolgen van de nieuwe inzichten betekenen voor de praktijk en we illustreren dit met drie voorbeelden: de aanpak van overprikkeling, het aanleren van emotieherkenning en de communicatie.

 

Door wie?

Peter Vermeulen
Sterkmakers in Autisme


Voor wie?

Voor iedereen die met kinderen, jongeren en/of volwassenen met autisme werkt in onderwijs, zorg of hulpverlening

Niveau: vervolg
 

Over wie?

Mensen in het autismespectrum, alle leeftijden, alle begaafheidsniveaus
 

Praktisch

Hosting door Sig-medewerker inbegrepen

Accreditering voor artsen werd aangevraagd bij het paritair comité Psychiatrie

Uurregeling van de dag:

  • 9.00 u – 10.15 u
  • Pauze
  • 10.30 u – 12.00 u
  • Pauze
  • 13.00 u – 14.15 u
  • Pauze
  • 14.30 u – 16.00 u

ZOOM
Via het platform Zoom kunt u deze online studiedag volgen. U krijgt een e-mail met een link naar de online studiedag op 24/04 en wat praktische informatie. Kreeg u op 21/04 voor 14.00 u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via kim.van.daele@sig-net.be

 

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond autisme? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 -tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.

 
 
 
Delen via social media
Inschrijven
CONTACTEER ONS