Over- en onderprikkeling voorkomen in een klascontext (voor studenten van Hogeschool VIVES)

Met een andere bril kijken naar alertheid, bewegingsgedrag en prikkels
Thema's
Cognitie en gedrag
(Psycho)motoriek
Type Studiedag
Code 136
Wanneer 10/10/2022
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar VIVES Brugge
Prijs € 91,00 - € 91,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 26/09/2022
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming
Inschrijven PRINT
Extra info

Deze inschrijvingspagina wordt specifiek en exclusief voorzien voor studenten van Hogeschool VIVES!

Enkel de inschrijvingen van deze groep studenten via deze pagina zullen worden aanvaard.

LET OP : Het studententarief van € 91 geldt enkel en alleen voor studenten van Hogeschool VIVES die zich inschrijven met hun VIVES-emailadres.

(Personen die geen student zijn van Hogeschool VIVES kunnen zich inschrijven via de volgende link)

 

Trefwoorden

(Zintuiglijke) prikkelverwerking - zelfregulerend gedrag - oefeningen en casussen
 

Inhoud

Tijdens deze studiedag bekijken we de prikkelverwerking van kinderen en jongeren in relatie tot onderwijsgerichte vaardigheden en gedrag. We vertrekken vanuit verschillende denkconcepten o.a. kwadranten, het model ‘Werken met aandacht’ en mogelijke zintuiglijke stijlen.

Vele kinderen en jongeren ervaren voortdurend prikkels die hen onder- of overprikkelen. Het kind tracht dan ook vanuit zijn zintuiglijke prikkelverwerking op een voor hem haalbare manier zijn balans te herstellen door zelfregulerend gedrag en/of gedrag te stellen dat niet altijd even aangenaam ervaren wordt vanuit de (klas)omgeving.

We zoomen in op vier mogelijke kwadranten met het in kaart brengen van kansen- en kwetsbaarhedenprofiel van de leerling, bekijken de 21 zintuiglijke stijlen en de hypo- en hyperresponsiviteit van de zeven zintuigen. Dit oefenen we in a.d.h.v. oefeningen, film- en casusanalyses.
 

Door wie?

Docenten - Tenz

Karen Van Dyck

Psychomotorisch therapeut in privépraktijk - Psychotherapeut in opleiding - Erkend auti- en gedragscoach - 
Ondersteuningsetwerk VOKAN (Voorheen GON-coördinatie type 3 - type 9) - Gastspreker bij verschillende organisaties
 

Voor wie?

Voor leerkrachten en ondersteuners uit het (buiten)gewoon kleuter-, basis- en secundair onderwijs, en therapeuten uit Centra voor Ambulante Revalidatie en aanverwante sectoren, CLB-medewerkers en begeleiders, zowel in zorg als in onderwijs
 

Over wie?

3 tot 18 jaar
 

Praktisch

Documentatie, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen

 

Delen

Inschrijven
CONTACTEER ONS