Het oefenen van sociaal-emotionele vaardigheden in de klas (8-12 jaar)

Een uiteenzetting van onderzoek naar effectieve interventiecomponenten
Thema
Algemeen
Type Webinar
Code 134
Wanneer 04/10/2022
Uur 10:00u tot 12:00u
Waar Online
Prijs € 33,00 - € 29,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 03/10/2022
Aantal uren vorming 2,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Trefwoorden

Sociaal-emotionele ontwikkeling - interventie componenten - wat werkt

 

Inhoud

Adequate sociaal-emotionele vaardigheden zijn essentieel voor ons succes in interpersoonlijke interacties. Ook in de onderwijsdoelen in Vlaanderen nemen de sociale vaardigheden een belangrijke rol in. Volgens de leergebiedoverschrijdende eindtermen moet leerlingen: 

  • "beschikken over een voldoende ruim gamma van relatiewijzen om zich zowel binnen als buiten de school als een sociaal vaardig persoon te kunnen gedragen;

  • in gesprek treden met anderen en dit gesprek op een gepaste wijze onderhouden en afsluiten;

  • deelnemen aan verschillende vormen van samenwerking." (Bron: Katholiek Onderwijs Vlaanderen) 

Niet alle kinderen in de klas ontwikkelen deze adequate vaardigheden vanzelf. Soms kunnen kinderen wel een steuntje in de rug gebruiken. Hoe kan je hier als leerkracht/school actief aan bijdragen?

Om kinderen in hun ontwikkeling te stimuleren zijn tal van sociaal-emotionele vaardigheidstrainingen beschikbaar. Sommige interventies richten zich bijvoorbeeld op het vergroten van zelfvertrouwen en prosociaal gedrag bij kinderen. Andere interventies zetten in op het verbeteren van het klasklimaat, of het verminderen van pestgedrag.

Maar welke “ingrediënten” van deze interventies zijn nu belangrijk? Wat maakt dat de ene interventie beter lijkt te werken dan de andere? En, hoe kunnen we beter geïnformeerde keuzes maken wanneer we een sociaal-emotionele vaardigheidstraining selecteren?

In deze webinar van 2 uur zal onze gastspreekster haar kennis over effectieve componenten om te werken aan de sociaal-emotionele vaardigheden in de klas met je delen. 

 

Door wie?

dr. Brechtje de Mooij

Universiteit van Amsterdam – Research Institute for Child Development and Education

Universitair docent Forensische Orthopedagogiek
 

Voor wie?

Leerkrachten en zorgcoördinatoren in het regulier basisonderwijs. 

 

Over wie?

Kinderen van 8 - 12 jaar binnen het regulier onderwijs. 
 

Praktisch

Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen

Uurregeling van de dag:

  • 10.00 u – 12.00 u

ZOOM
Via het platform Zoom kunt u deze webinar volgen. U krijgt een e-mail met een link naar de webinar op 3/10 samen met de nodige praktische informatie. Kreeg u op 3/10 voor 14.00u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via kim.van.daele@sig-net.be

Op zoek naar meer achtergrondinformatie? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib.
Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 -tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS