De motorische ontwikkeling ondersteunen bij kinderen en jongeren met DCD

Bewegen leuk maken: motorische leerstijl en motorisch voorstellingsvermogen
Thema
(Psycho)motoriek
Type Studiedag
Code 118
Wanneer 24/02/2023
Uur 09:00u tot 16:00u
Waar Online
Prijs € 117,00 - € 101,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 23/02/2023
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Accreditatie bij PQK

  • Pro-Q-Kine, Kwaliteitsbevordering voor Kinesitherapeuten Pediatrische kinesitherapie - Cursussen, bijscholingen en symposia (automatisch toegevoegd): 12 geaccrediteerde punten
  • Pro-Q-Kine, Kwaliteitsbevordering voor Kinesitherapeuten PQK - Algemeen kinesitherapeutisch: 12 geaccrediteerde punten


Trefwoorden

Bewegingsrepresentaties – leerstijl – DCD
 

Inhoud

Voor kinderen is een actieve leefstijl en bewegen van groot belang in het kader van participatie. Kinderen en jongeren met DCD hebben andere motorische leerstijlen dan typisch ontwikkelende kinderen door hun beperkingen in motorische vaardigheid en hun beperkingen in cognitie, zoals het werkgeheugen. Voor hen is bijvoorbeeld impliciet motorisch leren en leren via motorische inbeelding en actieobservatie een beter alternatief. Door de inzet van deze methoden kunnen we hen aanmoedigen om op een voor hen passende manier mee te doen aan bewegingsactiviteiten. Tijdens deze studiedag zullen de meest recente wetenschappelijke inzichten worden belicht en zal worden ingegaan op de betekenis en het gebruik ervan in de praktijk. 

De werkvorm is hoofdzakelijk theoretisch, waarbij tijdens de presentaties ook korte video’s vertoond worden. Na de middag wordt ook een praktische toepassing besproken waarbij inbreng van de deelnemers verwacht wordt.

Populatie: kinderen en jongeren met een (vermoeden van) DCD in de leeftijd van 6-18 jaar. De motorische ontwikkeling en het motorisch leren bij deze groep vormt de kern van de activiteit.

 

Door wie?

Prof. dr. Bert Steenbergen

Hoogleraar met de leeropdracht Perception and Action Problems bij het Behavioral Science Institute en bij het onderwijsinsitituut Orthopedagogische wetenschappen en onderwijswetenschappen. Vice-decaan onderzoek van de Faculteit Sociale Wetenschappen en als Professorial fellow verbonden aan de Australian Catholic University, Melbourne.

 

Voor wie?

Therapeuten die werken met kinderen en jongeren met DCD: kinesitherapeuten, ergotherapeuten, zorgcoördinatoren, leerkrachten buitengewoon onderwijs. 
 

Over wie?

6 - 18 jaar
 

Praktisch

Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen

Uurregeling van de dag:

  • 9.00 u – 10.15 u
  • Pauze
  • 10.30 u – 12.00 u
  • Pauze
  • 13.00 u – 14.15 u
  • Pauze
  • 14.30 u – 16.00 u

ZOOM

Via het platform Zoom volg je deze online vorming. Je krijgt een e-mail met een link naar de vorming op 23/02 en wat praktische informatie. Kreeg je op 23/02 voor 14.00 u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via kim.van.daele@sig-net.be

Accreditatie bij PQK. 

Op zoek naar meer achtergrondinformatie rond psychomotoriek? Neem een kijkje in de catalogus van de Sig-bib. Spring gerust binnen tijdens de openingsuren (elke werkdag van 09:00 tot 12:00, uitgezonderd woensdag).
Uitlenen is gratis.

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS