Basiscursus Sensory Profile (SP)

Sensorische informatie verwerken in alledaagse situaties
Thema's
Cognitie en gedrag
(Psycho)motoriek
Type Workshop
Code 139
Wanneer 17/10/2022
Uur 09:00u tot 16:00u
Waar Online
Prijs € 235,00 - € 188,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 03/10/2022
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming
Inschrijven PRINT
Extra info

Trefwoorden

Sensorisch profiel - prikkelverwerking - dagelijks functioneren - oudervragenlijst

 

Inhoud

De Sensory Profile-NL is op dit moment de enige Nederlandse genormeerde sensorisch gerelateerde vragenlijst bestaande uit 125 items die door de ouders van een kind wordt ingevuld. De vragenlijst levert gestandaardiseerde scores op die de zintuiglijke domeinen waarin het kind verwerkingsproblemen laat zien in kaart brengt. Voor therapeuten ligt er de uitdaging om de scores vanuit de Sensory Profile te interpreteren en te verwerken tot een sensorisch profiel. Op basis van de SP worden hypothese gevormd die in het proces van klinisch redeneren meegenomen worden. Tijdens deze online workshop leer je de Sensory Profile-vragenlijst te gebruiken als aanvullend onderzoeksinstrument voor gebruik in je praktijk. Op basis van deze vragenlijst én je vakgerelateerd onderzoek worden ondersteunende en belemmerende sensorische factoren in het dagelijks leven van het kind in kaart gebracht.

In de praktijk blijkt de interpretatie niet zo’n eenvoudige opgave. Een basiscursus SP is nodig om deze vragenlijst goed te kunnen uitwerken, interpreteren en integreren in het therapeutisch handelen. Het denkkader voor de Sensory Profile is gebaseerd op het model van W. Dunn, waarbij prikkelverwerking gerelateerd wordt aan participatie in het dagelijks leven. De therapeut kan met behulp van deze vragenlijst de belemmerende en ondersteunende sensorische factoren gerelateerd aan het functioneren van het kind en daarmee participatie in kaart brengen. De Sensory Profiles kunnen dienen als aanvullend onderzoeksinstrument in het therapeutisch onderzoeksproces van screening tot onderzoeks- en behandelhypotheses.

Sensori-motorische informatieverwerking is altijd aan de functionele activiteit en doelgerichte zorgvragen gekoppeld. Het doel van therapeuten is om participatie van het kind te bevorderen en zo te ondersteunen dat het kind zich optimaal kan laten zien en ontwikkelen in het bewegend spelen, leren, mobiliteit, sociaal en maatschappelijk functioneren en de (zelf)verzorging en daardoor een optimale kwaliteit van leven heeft. Met behulp van de Sensory Profile, (klinische) observaties en vakgerelateerd therapeutisch onderzoek krijgt de therapeut een beter inzicht in de relatie tussen prikkelverwerking en het bewegend functioneren van het kind in het dagelijks leven. De zintuiglijke prikkelverwerking wordt gerelateerd aan activiteiten in het dagelijks leven zoals communicatie, (zelf)verzorgen, eten en drinken en bewegend functioneren. Deze lijst wordt in de praktijk multidisciplinair en transdisiplinair ingezet.

Met behulp van de Sensory Profile, (klinische) observaties en onderzoek krijgt de therapeut een beter inzicht in de relatie tussen prikkelverwerking en het functioneren van het kind in het dagelijks leven en kan op basis daarvan weloverwogen keuzes maken in interventie, begeleiding en advisering.

Deze online workshop wordt georganiseerd in samenwerking met de organisatie Anders Kijken naar Kinderen (AKK).

 

Door wie?

Edwin Harms

Fysiotherapeut, ambulant dienstverlener en oplossingsgericht coach

 

Voor wie?

Kinesitherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten

 

Over wie?

4 - 12 jaar
 

Praktisch

De Nederlandse normeringen zijn in het najaar van 2013 gepubliceerd in de vorm van een nieuwe handleiding en scoreformulieren. Deelnemers aan deze workshop moeten over deze handleiding kunnen beschikken. De handleiding, vragenlijsten en scoreformulieren zijn uitgegeven bij Pearson en kunnen daar besteld worden.

Documentatie (behalve handleiding, vragenlijsten en scoreformulieren) en hosting door Sig-medewerker inbegrepen

Uurregeling van de dag:

  • 9.00 u – 10.15 u
  • Pauze
  • 10.30 u – 12.00 u
  • Pauze
  • 13.00 u – 14.15 u
  • Pauze
  • 14.30 u – 16.00 u

ZOOM
Via het platform Zoom kunt u deze online cursus volgen. U krijgt een e-mail met een link naar de online cursus op 14/10 en wat praktische informatie. Kreeg u op 14/10 voor 14.00 u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via kim.van.daele@sig-net.be

Minimum 20, maximum 22 deelnemers

Delen

Inschrijven
CONTACTEER ONS