Het 'draadverhaal' en leergedrag

Thema
Cognitie en gedrag
Type Workshop
Code 036
Wanneer 28/01/2022
18/02/2022
Uur 09:00u tot 16:00u
Waar Online
Prijs € 297,00 - € 237,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 26/01/2022
Aantal uren vorming 12,00u
Professionele vorming

Deze vorming is geannuleerd.

Extra info

Wegens de nieuwe coronamaatregelen werd beslist om deze tweedaagse workshop online te laten doorgaan via Zoom!

 

Trefwoorden

Emotionele ontwikkeling - De Draad - prikkelverwerking - functie gedrag
 

Inhoud

Wanneer je leergedrag herkadert vanuit kunnen en aankunnen, moeten en willen, kan je anders kijken, reageren en handelen in je klas/groep/begeleiding vanuit een emotionele ontwikkeling van een kleuter, kind of jongere.

Als kleuters, kinderen en jongeren niet reageren zoals je verwacht in vergelijking met de andere leeftijds- of klasgenoten, dan is het waardevol om te gaan kijken hoe deze kinderen of jongeren emotioneel in elkaar zitten en wat het kwetsbare plekje is. Dit vraagt weer even een andere kijk op gedrag en ontwikkeling vanuit een school, leerkrachten, ondersteuners, therapeuten en begeleiders!

Daarom gaan we op zoek naar de drie ingangen die betekenisvol zijn in de beeldvorming en aanpak van onze kinderen en jongeren, nl. het kind zelf, de situatie en de leerkracht/begeleider. We leggen accenten om rond te werken. Het kader van de ontwarring van de ‘draad’ en de ordening ervan (Gerrit Vignero) en het werkschema worden hierbij gebruikt, alsook de prikkelverwerking (Winnie Dunn) en de functies van gedrag.

Eigen casusmateriaal kan eventueel op voorhand doorgestuurd worden.

Programma

Dag 1:

  • Kennismaking met verschillende werkkaders o.a. 4 elementen van de werkhouding (André Rietman), functie gedrag, prikkelverwerking (Winnie Dunn) en De Draad (Gerrit Vignero)
  • Methodisch kijken naar De Draad a. h. v. verschillende breinen en draden in ontwikkeling
  • Accenten: 3 ingangen naar beeldvorming en het kwetsbare draadje
  • Oefeningen ,toepassingen op gedragingen en gebruik van de kaders

Dag 2:

  • Harmonische-problematische ontwikkeling
  • Stappenplan met werkschema “De Draad” voor onderwijs en hulpverlening
  • Formeel en informeel onderzoek met materialen
  • Casusoefeningen bekeken vanuit de verschillende kaders
  • Ruimte om casusvragen en bedenkingen in groep te bespreken
     

Door wie?

Karen Van Dyck

Psychomotorisch therapeut in privépraktijk
Psychotherapeut i.o.
Erkend auti-en gedragscoach
Ondersteuningsnetwerk VOKAN (Voorheen GON-coördinatie type 3 - type 9)
Gastspreker bij verschillende organisaties


Voor wie?

Voor leerkrachten en ondersteuners uit het (buiten)gewoon kleuter- ,basis- en secundair onderwijs, therapeuten uit Centra voor Ambulante Revalidatie en aanverwante sectoren, CLB en begeleiders zowel in zorg als in onderwijs
 

Over wie?

3 tot 18 jaar
 

Praktisch

Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen

Uurregeling van de dag:

  • 9.00 u – 10.15 u
  • Pauze
  • 10.30 u – 12.00 u
  • Pauze
  • 13.00 u – 14.15 u
  • Pauze
  • 14.30 u – 16.00 u

ZOOM

Via het platform Zoom kunt u deze online workshop volgen. U krijgt een e-mail met een link naar de online workshop op 27/01 en wat praktische informatie. Kreeg u op 27/01 voor 14.00 u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via kim.van.daele@sig-net.be

Deze vorming is geaccrediteerd door de Belgische Vereniging voor Psychotherapie - www.abp-bvp.be

Minimum 15, maximum 20 deelnemers

 

 
Delen via social media

Deze vorming is geannuleerd.

CONTACTEER ONS