Ontwikkelingsstimulering bij kinderen met autisme

Behandeltechnieken en -programma's voor kinderen tussen de 2 en 12 jaar oud
Thema
Autisme (ASS)
Type Studiedag
Code 112
Wanneer 28/10/2021
Uur 09:00u tot 16:00u
Waar Online
Prijs € 104,00 - € 89,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 26/10/2021
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Inschrijven via deze pagina is niet meer mogelijk. Wenst u nog deel te nemen? Stuur dan een e-mail naar info@sig-net.be

 

Trefwoorden

Autismespectrumstoornis / aanleren vaardigheden / behandeling

 

Inhoud

Deze studiedag biedt recente inzichten op het gebied van autisme en maakt het belang van vroegsignalering en vroeginterventie duidelijk. De meest effectieve behandelingen om (jonge) kinderen met ASS vaardigheden aan te leren bestaan uit een combinatie van technieken om de betrokkenheid en motivatie van het kind tijdens interacties te verhogen én gedragstherapeutische technieken om vaardigheden aan te leren. We maken kennis met deze technieken en bespreken een aantal specifieke behandelings-programma’s die geïmplementeerd zijn in Vlaanderen en/of Nederland bij kinderen met autisme tot ong. 12 jaar oud.
Zo komt de nieuwe, laagdrempelige interventie BEER (Blended E-health of children at Early Risk) aan bod. Deze kan ingezet worden zodra er zorgen zijn rondom de ontwikkeling van het zeer jonge kind. Wanneer er sprake is van (een vermoeden van) ASS kunnen we de sociale gerichtheid en de communicatie van het kind stimuleren met behulp van de motiverende technieken van de Pivotal Response Treatment. We leren wat kernvaardigheden zijn en op welke manier leermomenten opgezet kunnen worden. Overeenkomsten en verschillen met Floortime komen hierbij ook aan bod, evenals uitleg over de inzet en de aanpassing van Discrete Trial Training bij kinderen die sterk afhankelijk zijn van structuur. We maken ook een klein uitstapje naar PECS om kinderen die verbaal (nog) niet kunnen praten, toch een stem te geven.

 

Door wie?

Hetty Joustra

PRT centrum (eigen praktijk)

GZ-psycholoog / Docent Pivotal Response Treatment

Nienke Peters-Scheffer

Radboud Universiteit Nijmegen, Nederland

Universitair docent

 

Voor wie?

Deze studiedag is bedoeld voor professionals die enige kennis van autisme hebben.

 

Over wie?

2 tot 12 jaar

 

Praktisch

Documentatie en hosting door Sig-medewerker inbegrepen

Uurregeling van de dag:

  • 9.00 u – 10.15 u
  • Pauze
  • 10.30 u – 12.00 u
  • Pauze
  • 13.00 u – 14.15 u
  • Pauze
  • 14.30 u – 16.00 u

Via het platform Zoom kunt u deze online studiedag volgen. U krijgt een e-mail met een link naar de online studiedag op 27/10. Kreeg u op 27/10 na 14.00 u nog geen link via e-mail? Neem dan contact op met Kim Van Daele via  kim.van.daele@sig-net.be

Accreditering voor artsen werd aangevraagd bij het paritair comité Psychiatrie

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS