Thema |
Algemeen
|
Type | Workshop |
Code | 058 |
Wanneer |
12/03/2015 31/03/2015 |
Uur |
09:00u tot 16:30u |
Waar | |
Prijs | € 333,00 - € 333,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 09/03/2015 |
Aantal uren vorming | 12,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Noot: de data voor deze workshop zijn 12 en 31 maart 2015, en niet 12 en 30 maart zoals verkeerdelijk op de groene overzichtsflyer vermeld staat. Onze excuses voor de onduidelijkheid.
Het biopsychosociale model (BPS-model) is een synthese van de ‘medische’ en de ‘sociale’ visie op gezondheid. In het medische model van gezondheid gaat men uit van een rechtstreeks verband tussen de aandoening of ziekte en de gezondheidsproblemen. Ziekte, handicap, enz. zijn (medische), persoonsgebonden problemen. Aldus ligt de nadruk op (individuele) behandeling. In het sociale model wordt een aandoening of ziekte niet zozeer beschouwd als een kenmerk van een individu, maar als een toestand die wordt bepaald door een complex van factoren die grotendeels met de sociale omgeving samenhangen. Ziekte, handicap, enz. zijn maatschappelijke, ‘politieke’ problemen. Aldus ligt de nadruk hier op sociale actie. Het BPS-model maakt een synthese van beide complementaire modellen door het menselijk functioneren te beschouwen als een samenspel tussen biologische, individuele en sociale factoren. Het is dit model dat de Internationale Classificatie van het Menselijk Functioneren (ICF) ondersteunt.
De ICF is de vertaling van de in 2001 gelanceerde International Classification of Functioning, Disability & Health van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en vervangt de International Classification of Disability, Impairment and Handicap (ICIDH). De ICF is bedoeld om een omvattende omschrijving te geven van het functioneren van een persoon. De ICF wil een gemeenschappelijk taalgebruik en denkkader bieden dat dienstig kan zijn in de gezondheidszorg, onderwijs, revalidatie, wetenschappelijk onderzoek, … voor al wie werkt met mensen met een beperking.
Kennis (academische competenties)
• Het biopsychosociale model in gezondheidszorg kennen
• Kennis hebben van het medische, sociale, culturele model en burgerschapsparadigma in handicap
• De ICF kunnen kaderen in de geschiedenis van de classificatie van handicap
• De ICF als kader kennen voor het evalueren van het functioneren van individuen en voor het opstellen van een ondersteuningsplan
Vaardigheden (beroepsgerichte competenties)
• Een functioneringsprobleem kunnen situeren in termen van de ICF-componenten:
- stoornissen in functies en anatomische eigenschappen
- beperkingen in activiteiten en participatieproblemen
- barrières en facilitatoren in omgeving en persoonlijke factoren
• Een functioneringsprobleem kunnen klasseren maar ook kunnen implementeren in termen van de ICF
• Het ICF-denkkader kunnen aanreiken in de eigen setting
• Een functioneel profiel kunnen opstellen in termen van de ICF en de relevante kenmerken ervan kunnen vertalen in een verslag
• Doelen bepalen vanuit een omvattend functioneel ICF profiel
Attitudes
• Mensen met een functioneringsprobleem/beperking bejegenen vanuit een gelijkwaardig burgerschapsperspectief
• Mensen met een beperking bejegenen vanuit hun mogelijkheden
• Mensen met een beperking als volwaardige partner betrekken in elk beslissingsproces omtrent hun leven
Noot: De volledige ICF-opleiding bestaat uit een inleidende studiedag (code 040) en deze verdiepende workshop. Het volgen van de inleidende studiedag is een voorwaarde bij inschrijving voor de workshop. In de prijs van de workshop is de inleidende studiedag niet inbegrepen. Hiervoor moet u apart inschrijven.
• Feedback op de huiswerkopdrachten
• Theorie: ICF - doelstellingen en interventies (plenair)
• Vraagstelling (vragen vooraf doorsturen)
Verplicht aan te schaffen:
ICF Nederlandse vertaling van de International Classification of Functioning, Disability and Health, Houten: Bohn, Stafleu & Van Loghum, 2007 (60 euro)
Downloadbaar:
ICF-brochure http://www.rivm.nl/who-fic/in/BrochureICF.pdf
ICF-compilatie: http://www.rivm.nl/who-fic/in/ICFwebuitgave.pdf
ICF-basisinformatieset: http://www.rivm.nl/who-fic/in/ICF%20basisinformatie_files/frame.htm
WHO Disability Assessment Schedule: http://www.who.int/icidh/whodas/index.html
Jo Lebeer: arts, Universiteit Antwerpen, ELIZA Vakgroep Eerstelijns- & Interdisciplinaire Zorg/Unit Handicapstudies - Studiecentrum INCENA (Inclusie & Enablement)
Gunther Van Bost: psycholoog, CAR Ter Kouter Deinze en UGent
Nadja Brocatus: logopedist - stottertherapeut, coach, docent Arteveldehogeschool Gent
Jan Scheiris: psycholoog, directeur CAR en Dienstencentrum Mozaïek Oostakker
Dirk florin : psycholoog, directeur CAR Sint-Niklaas
De begeleiding is in handen van RIVM-gecertificeerde ICF-trainers of trainers die een ruime ervaring rond werken met het ICF-model hebben. Voor beide workshopdagen wordt een vaste begeleider voorzien per 9 deelnemers. De deelnemers worden zoveel mogelijk per (gelijkaardige) sector gegroepeerd. Enkel de namiddag van de tweede dag is plenair. Als er niet voldoende deelnemers zijn om een extra groep samen te stellen wordt een wachtlijst aangemaakt.
Artsen, paramedici, kinesitherapeuten, psychologen, (ortho)pedagogen, verpleegkundigen en leidinggevenden werkzaam in het onderwijs, de welzijns- of gezondheidszorg, of de sector arbeidsintegratie of de hierbij betrokken overheden
Hebt u nog vragen, aarzel niet om contact op te nemen met Viviane Vermeiren of Jan Scheiris.
In samenwerking met UA
Deelnemers ontvangen na de opleiding een certificaat.
Accreditering werd aangevraagd i.s.m. de Vereniging van Revalidatieartsen vzw.
Voor deze workshop kan u gebruik maken van de KMO-portefeuille.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.